Smile & Squeeze 11: ‘De mokerslag van macht’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Er trekken twintig jaar voorbij. Squeeze heeft na de scheiding van de twee fabrieken begin jaren negentig zijn business verdrievoudigd. Alles verloopt prima. Zijn mensen werken gedisciplineerd en de kwaliteit is nog steeds goed voor elkaar. Squeeze stuurt voortdurend op kosten en schroomt niet om af en toe met strakke hand te bezuinigen.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn. Inmiddels zijn we twintig jaar verder, het is 2014 en beide fabrieken bestaan nog steeds.

Lees hier deel 10 van Smile & Squeeze

De fabriek zag er geweldig imposant uit. Drie grote hallen stonden links naast de kleine oude fabriek. Overal stonden borden voor de snelheid op het terrein, waar je moest parkeren,  waar je mocht lopen en waar niet, welke veiligheidsmaatregelen er golden etc. Het portiershuisje was uitgebreid en was verbouwd tot ontvangstruimte. Er hingen posters met  de tien basisregels hoe men zich veilig moest gedragen op de werkvloer. Het bedrijf werd gestuurd middels geboden en verboden.

Strakke bedrijfsvoering

De wereld was Squeeze goedgezind. Er was voldoende vraag uit de internationale markt. Die markt werd gerund door de grote bedrijven die een hiërarchisch organisatiemodel kenden en waarbij de ontwikkelingen doorgaans trager verliepen. Grotere bedrijven werkten graag met kwalitatief betrouwbare partners. De strakke bedrijfsvoering van Squeeze paste daar prima bij. Zij spraken dezelfde taal. Hierdoor was de linker fabriek van Squeeze veel groter geworden dan de rechter fabriek van Smile. Squeeze was dan ook veel machtiger geworden dan Smile. Door de prijzen laag te houden en consequent op kosten te besparen was Squeeze één van de grote spelers geworden in hun niche. Tien jaar geleden groeide hij alsmaar door maar onlangs stagneerde opeens de groei en sinds kort nam de verkoop zelfs wat af. De medewerkers die altijd zo rustig bleven onder alle opgelegde regels en procedures waren al een aantal keer in opstand gekomen en lieten steeds vaker geluid horen dat zij het niet met het beleid eens waren. Zij hadden dan ook problemen met het leiderschap van Squeeze.

Artistieke atmosfeer

De fabriek van Smile was nog net zo groot als toen hij hem overnam. Smile had met name geïnvesteerd in modernisering. Met felgekleurde elementen van glas, met veel harmonie en ronde vormen had hij een inspirationele artistieke atmosfeer rond het pand gecreëerd. De uitingen van kunst waren bijna dadaïstisch door oude gebruiksvoorwerpen op een absurde wijze ten toon te stellen. Zo stond op een eenvoudige betonnen verhoging een oude zwarte schaafmachine, welke in een zeer grote roestvrijstalen kooi was geplaatst. Het geheel zag eruit alsof het kunst was. Er stond ook zo’n museumbordje voor met de tekst, ‘Oude technologie 1998: Titel Gevaarlijk’.

Soms chaos 

Iedereen bij Smile werd gemotiveerd in zijn of haar ondernemerschap. Innovatie was gewenst en elk groen initiatief werd gehonoreerd. De cultuur bij Smile was open en uitnodigend. Er was geen enkele angst voor afrekeningen of voor het onbekende en dat maakte zijn bedrijf sterk. Toch waren er wel nadelen. Zo werkten de meeste medewerkers langs elkaar heen en leek het regelmatig een complete chaos. Er was dan geen hecht team te ontdekken en geen leider meer te identificeren. Dit frustreerde met regelmaat het resultaat dat opgeleverd moest worden in tijd en/of kwaliteit.

Squeeze staat voor

De medewerkers bij Smile klaagden dan ook over te weinig feedback en onvoldoende aandacht, maar in het algemeen waren zij buitengewoon tevreden. Squeeze was als winnaar uit de eerste ronde van het duel gekomen. Door de omvang van zijn bedrijf, gestoeld op oude normen en waarden, lag hij met zijn machtsvertoon voor op Smile.

Volgende week donderdag deel 12 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligeheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *