Oppervlaktetechniek uitgelicht: inchromeren

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Het meest geschikte proces om een chroomrijke laag aan te brengen in het oppervlak van bestaande onderdelen, is het cementeren van chroom door middel van oppervlaktediffusie, of kortweg inchromeren. Rob Jongbloed, technisch manager bij Chromin Maastricht, vertelt over hoe en wanneer dit proces kan worden toegepast.

Als eerste vertelt de technisch manager wanneer je kiest voor inchromeren. ‘Machineonderdelen die worden gebruikt voor het produceren en verwerken van bepaalde chemicaliën, voedingsmiddelen en kunststoffen zijn in het algemeen onderhevig aan corrosie. Het ligt dan voor de hand om een materiaal te kiezen uit de rvs-serie’, vertelt Jongbloed.

Functie en eigenschappen

‘Materiaalkeuze op grond van alleen deze gegevens is niet voldoende’, concludeert de technisch manager. Volgens hem moet er ook rekening worden gehouden met de functie van de onderdelen in de constructie en dus met de mechanische eigenschappen. ‘In de meeste gevallen moet er dan een compromis worden gesloten. Bij de tot nog toe gebruikte materialen blijkt goede corrosiebestendigheid niet zonder meer samen te gaan met goede slijtvastheid en loopeigenschappen.’ Jongbloed vroeg zich hierbij af wat hier aan gedaan kan worden en geeft het antwoord. De oplossing voor het geschetste probleem lijkt in veel gevallen volgens Jongbloed het aanbrengen van een chroomrijke laag in het oppervlak van de bestaande onderdelen. ‘Het tot nog toe meest geschikte proces om deze lagen te creëren, is het cementeren van chroom door middel van oppervlaktediffusie, of kortweg; inchromeren. De zo verkregen lagen zijn porievrij en hebben goede corrosievaste eigenschappen.’

Hardinchromeren

Het verkrijgen van een goede slijtvastheid behoort volgens Jongbloed ook tot de mogelijkheden. ‘Om deze eigenschappen te verkrijgen moet er een laag worden gevormd door middel van hardinchromeren. Bij dit proces wordt in het oppervlak een chroomcarbidelaag gevormd.’ Er doet zich dan echter een probleem voor. ‘De te behandelen onderdelen zijn vaak van een koolstofarm roestvast-staaltype. Dit betekent: geen mogelijkheid tot carbidevorming. De oplossing wordt gevonden door voorafgaand aan het inchromeren te carboneren, waardoor er alsnog een carbidelaag kan worden gevormd met hardheiden tot wel 2.000 Vickers (>70HRc)


Concreet kan Chromin Maastricht er voor zorgen datrvs materialen, met behoud van de goede corrosie eigenschappen, zeer slijtvast zal worden. Toepassingen bij roestvast staal zijn bijvoorbeeld: regelkleppen, kogelkranen (metal-valves of met PTFe), pomphuizen en plunjers, afdichtingen, geleide-assen, bouten en alle roestvast stalen delen die slechte loopeigenschappen bezitten, en een hoge corrosievastheid dienen te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *