De Specialist: ‘Kansen in de keten’

Foto van: Paul Hartgers
Geschreven door Paul Hartgers

De meeste bedrijven zijn druk om zelf steeds beter te worden of om interne knelpunten op te lossen. Maar vrijwel niemand kijkt op zo’n moment buiten het eigen bedrijf. Daar zijn verschillende redenen voor. Maar een van de belangrijkste is dat men bang is om echt samen te werken met andere partijen. Veel ondernemers zijn toch trots dat hun bedrijf zoveel mogelijk zelf doet. Of zoals een ondernemer tegen mij zei: ‘Ik wil niet afhankelijk van anderen zijn.’

Paul Hartgers is technologie-adviseur bij PKM advies metaal

Dat is een bewuste keuze en hoeft niet fout te zijn, maar… elk bedrijf is 100 procent afhankelijk van zijn klanten. De betreffende ondernemer schrok hier eigenlijk wel van. Hij was ervan overtuigd dat zijn bedrijf alles zelf onder controle had, terwijl eigenlijk zijn klanten bepalen of zijn bedrijf succes heeft. Nu kun je hier bang van worden of juist de kansen ervan inzien. En van dat laatste zijn gelukkig veel goede voorbeelden. Maar denk ook eens aan toeleveranciers of partners waar je mee kunt samenwerken om meer voordeel te halen.

‘Kansen in de keten’ is een trend waarbij in eerste instantie bekeken wordt waar in de toeleverketen bepaalde activiteiten het beste uitgevoerd kunnen worden. Denk aan een verspanend bedrijf dat ook eenvoudige assemblagewerkzaamheden gaat uitvoeren om complete componenten aan de klant te leveren. Hierbij worden in de keten kosten bespaard omdat direct vanaf de machine geassembleerd wordt en niet eerst verpakt, verstuurd, uitgepakt, geassembleerd en weer verpakt en verstuurd hoeft te worden.

Natuurlijk heeft samenwerken in de keten ook gevaren en nadelen. Je kunt omzet kwijt raken als jouw toeleverancier meer gaat doen, je kunt productie kwijt raken omdat een bedrijf in de keten het kunstje bij je afgekeken heeft. Maar dat zijn zaken die goed te voorkomen zijn door van tevoren goede afspraken te maken. Maar ook door te weten waar de eigen sterkte ligt en daarop te investeren.

Als je als ondernemer precies weet waar de eigen sterkten en zwakten liggen, heb je veel kansen in de keten. Immers andere bedrijven zullen graag van jouw sterkten gebruik maken, terwijl je jouw zwakten door anderen kan laten aanvullen. Hier ontstaan vaak de beste samenwerkingen uit. Vertrouwen is en blijft uiteraard altijd nodig.

Een mooi voorbeeld uit de praktijk: een staalconstructiebedrijf krijgt opdracht om in twee jaar diverse constructies voor betoncontainers te leveren. De aantallen zijn ongeveer bekend, de tekeningen zijn bekend en de uitvoeringsvormen zijn bekend. Deze constructies bestaan grotendeels uit een beperkt aantal hoeklijnen. Een bevriende staalhandelaar geeft aan dat hij in staat is wereldwijd telkens goedkope partijen hoeklijnen in te kunnen slaan. Ze gaan samenwerken en de staalhandelaar krijgt het totaaloverzicht aan hoeklijnen dat benodigd zal zijn.

Resultaat is dat de staalhandelaar overal direct goedkoop kan inkopen als de materialen ergens goedkoop worden aangeboden. Hierdoor koopt het staalconstructiebedrijf het staal 30 procent goedkoper in dan normaal. Dit resulteert in een lage prijs naar de klant en in een hoge marge voor het staalconstructiebedrijf en de staalhandelaar. En de klant gaat niet weg, hij kan deze constructies nergens meer goedkoper inkopen. Er zijn hier drie winnaars die goed verdienen. En het gaat hier om simpele hoeklijnen van de eenvoudigste staalkwaliteit.

Nu kan je tegenwerpen dat niet iedereen dit soort opdrachten krijgt of bevriend is met een staalhandelaar. Maar dat is niet het punt, het gaat er om dat je in de eigen keten de kansen ziet en pakt. Het punt is tevens dat je moet willen samenwerken met andere partijen en dat je dat ook goed moet aanpakken. Het is zeker niet makkelijk, maar er zijn in elke keten goede kansen te vinden en uit te werken.

Hoe vind je deze kansen? In feite komt het er op neer dat je de belangen van de andere spelers in de eigen keten moet kennen. Die kun je gewoon vragen. Veel bedrijven beperken de contacten met hun klanten en leveranciers tot een klachtenformulier of ISO 9001-beoordeling, maar hoeveel gaan (op directieniveau) regelmatig bij hun klanten en leveranciers op bezoek en hebben daar echte gesprekken? Hier is met weinig moeite veel te winnen. En wat is er makkelijker dan netwerken?