Zonder ego’s geen duurzame verpakkingswereld

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Een duurzame ontwikkeling op het gebied van verpakken is alleen mogelijk met uitstekend opgeleide medewerkers. Medewerkers die beschikken over de juiste kennis, attitude en vaardigheden, continu geschoold worden en steeds kunnen beschikken over actuele en accurate informatie over de nieuwste verpakkingsontwikkelingen. ‘Alleen zó kunnen we samen met succes op reis naar een duurzamere verpakkingswereld.’

Deze conclusie trok NVC-voorzitter Peter van der Knaap aan het eind van de jaarrede die gehouden werd tijdens de Algemene Ledenvergadering van het Nederlands Verpakkingscentrum op 24 november. De toonaangevende jaarlijkse bijeenkomst op verpakkingsgebied vond dit jaar plaats bij NVC-lidbedrijf Kompak in Etten-Leur. De titel van de NVC-jaarrede was een uitdagende vraag: ‘Duurzame ontwikkeling in verpakken – van Eco naar Ego?’ Van der Knaap ruilde in dat kader de drie P’s van duurzame ontwikkeling in voor drie E’s. Eco verwijst naar milieu (Planet), Ego naar de mens (People) en voor de financiële grootheid (Profit) koos hij de Euro.

 

Financiële overwegingen zijn heel belangrijk als randvoorwaarde, maar als doel in een duurzame ontwikkeling zijn ze niet erg geschikt vanwege hun grote vluchtigheid, aldus het NVC. Het milieu betreft onze planeet, waar we allemaal samen op moeten kunnen blijven leven, nu en in de toekomst. Milieuoverwegingen moeten zo goed mogelijk geïntegreerd worden in het bedrijfsbeleid, zeker waar het verpakken betreft. Verpakken is het tijdelijk integreren van een externe functie en een product om het gebruik van het product mogelijk te maken. Per definitie blijft na gebruik een leeggehaalde verpakking over die op verantwoorde wijze moet worden weggedaan; daar moet dus al over zijn nagedacht bij het verpakken. Van der Knaap: ‘Zo blijft als belangrijkste factor de mens over. Ego betreft dan de professional in het verpakken in dienst van de onderneming. Dat kan op het niveau van NVC Verpakkingskundige, maar ook als logistiek manager of productspecialist, designer of inkoper. Ieder met zijn of haar eigen kennis en kunde. Zonder goed opgeleide en goed geïnformeerde mensen geen innovatie, zonder innovatie geen duurzame ontwikkeling.’