Van lasbedrijf naar kennis: hoe heeft Laspartners Multiweld dat gedaan?

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Hoe hou je als groothandel in lasproducten het hoofd boven water in een wereld van e-commerce? Olav de Swaaf, marketingmanager bij Laspartners Multiweld, vertelt over de reorganisatie van het complete bedrijf waarbij grenzen tussen afdelingen zijn afgebroken.

Alleen door maximale toegevoegde waarde te creëren voor de klant, geloven ze bij Laspartners Multiweld. Mede daarom is de specialist in lasartikelen een eigen lasinstituut gestart met De Groot Lasopleidingen.

Ambassadeurs van ons bedrijf

De onderneming met de vrolijke bedrijfsslogan ‘Lassen is geweldig’ is de laatste jaren bezig geweest met ‘soul searching’, vertelt marketingmanager Olav de Swaaf. Die zoektocht leidde tot een eenduidige conclusie: het gaat om de inhoud. We zitten middenin een vierde industriële revolutie, analyseert De Swaaf. En in die ‘industrie 4.0′ van robotica, kunstmatige intelligentie en data-analyse red je het niet als je slechts een pakhuis met goederen bent. Een modern industrieel bedrijf moet zich volgens hem bezighouden met bouwen van waardeketens en uitwisseling van data en kennis. ‘Wat is het bestaansrecht van een groothandel zoals wij als je je lasapparatuur ook via bol.com kunt kopen’, vraagt hij retorisch. ‘Voor ons als technisch dienstverlener is er alleen toekomst als wij door middel van onze producten en diensten invloed uitoefenen op processen bij de klant. Ontzorgen, daar draait het om.’
Dat het bedrijf er de juiste papieren voor heeft, staat buiten kijf. Het fusiebedrijf van Multiweld (1993) en Laspartners (oudste onderdeel ruim tachtig jaar oud) heeft een schat aan ervaring. Bovendien is nog steeds een derde van alle medewerkers servicemonteur. ‘Zij zijn de ambassadeurs van ons bedrijf’, zegt De Swaaf in zijn werkkamer in de vestiging Barendrecht. ‘Zij weten waarom een machine moet worden gerepareerd en – in het verlengde daarvan – of een machine juist wordt gebruikt.’

e-Commerce platform

Het bedrijf legt zich meer dan voorheen toe op actieve advisering op het gebied van complexere processen. Veel schade aan apparatuur ontstaat door ondeskundig gebruik. ‘Onze servicemonteurs zien in één oogopslag waar het misgaat.’ Het gaat bijvoorbeeld vaak fout met de beveiliging van laskolommen en met lasrookafzuiging. Wetgeving ten aanzien van onder meer de afzuiging wordt voortdurend aangescherpt. Bedrijven zijn er niet altijd mee bekend hoe je daarmee moet omgaan.
Als antwoord op de opkomende internethandel startte Laspartners Multiweld tien jaar geleden al zijn eigen e-commerce platform. Inmiddels is het bedrijf toe aan zijn vierde versie. Kennis en advisering staan daarin centraal. Kennis uit de bovenkamer van de medewerkers is zoveel mogelijk vastgelegd in het eigen platform. Zodat de klant zelfstandig kan opzoeken welk product het past bij zijn specifieke situatie. De B2B-portal bevat liefst 100.000 producten en houdt ook de orderhistorie, backorders en factuurhistorie voor de klant bij.

Customer Care

De transformatie naar een kennisbedrijf ging gepaard met een reorganisatie van de complete organisatie. Grenzen tussen afdelingen zijn afgebroken. Verkoop, inkoop, service, logistiek en marketing zijn samengevoegd en ondergebracht in een ‘Customer Care Center’. Dat moet ervoor zorgen dat ze een uitdaging gezamenlijk aanpakken – en die niet doorschuiven naar een andere afdeling.
Onderdeel daarvan is de mogelijkheid om voorraadbeheer volledig uit te besteden aan Laspartners Multiweld. Het bedrijf heeft een speciale ‘vending machine’ ontwikkeld – een soort snoepautomaat voor lasproducten die in de werkplaats komt te staan. De machines hebben een schappensysteem dat naar de behoefte van een klant worden ingericht. Artikelen worden voortdurend aangevuld, de machine houdt het verbruik ervan nauwkeurig bij. Registratie per klant, per lasser en per monteur maakt precies inzichtelijk waar producten blijven, want iedere geautoriseerde gebruiker heeft een gepersonaliseerde toegangscode. De gebruiker kan na inloggen aangeven welk product hij wil, waarna een deurtje opengaat en het gewenste product tevoorschijn komt. De Swaaf: ‘Als je weet hoeveel gasmondstukken een lasser verbruikt en dat kunt relateren aan zijn urenregistratie, krijg je een goed beeld hoe effectief iemand is. Het is één van de voordelen van het ‘internet of things’.’ Is de hoeveelheid verbruiksartikelen veel groter dan gerechtvaardigd door het aantal werkuren, dan kan het betekenen dat een lasser extra training nodig heeft. Ook zwaardere apparatuur kan veilig worden opgeborgen in de uitgiftekast. ‘Niet iedereen hoeft een slijpmachine mee naar elke klus. Het is handiger als je hem ophaalt bij de uitgiftekast wanneer je hem nodig hebt. Na gebruik kun je het meteen melden als er een defect is.’

www.lpmw.nl