Trendwatcher Dundenhöffer: ‘Steun liever toeleveranciers dan grote concerns’

Niet de grote autoconcerns, maar de toeleveranciers moeten door de overheid geholpen worden om de huidige crisis te overleven. Dat heeft professor Ferdinand Dudenhöffer gezegd in een interview met het Duitse blad Markt und Mittelstand. Eind januari organiseert Dundenhöffer weer het jaarlijkse CAR-Symposium. Key-note spreker is de hoogste baas van Ford Europa, John Fleming.

Ferdinand Dudenhöffer geldt als een expert als het om de automotive-industrie in Duitsland gaat. Onlangs is hij als hoogleraar overgestapt van de Fachhochschule in Gelsenkirchen naar de Universiteit van Duisburg-Essen. Daarnaast blijft hij aan het door hem opgerichte Center Automotive Reserach verbonden, dat nu ook een alliantie met de universiteit aangaat. Vorig jaar wist hij ruim 800 managers uit de auto-industrie naar het symposium te halen.

Crisis duurt 2 jaren
Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat de huidige crisis in de automotive industrie niet alleen in 2009 aanhoudt, maar ook in 2010. Er wachten toeleveranciers twee zware jaren. Toch blijven volgens hem alle prognoses voor de langere termijn overeind: de groei in de productieaantallen zal aanhouden en juist de Duitse auto-industrie kan daar volgens hem van profiteren.

Essentieel is het wel dat de toeleveringsindustrie overeind wordt gehouden. ‘Als we niet oppassen, zijn de bedrijven tegen die tijd echter kapot en is de kennis naar China verkocht. En is een industrietak eenmaal verdwenen, komt ze nooit meer terug.’ Daarom pleit Dudenhöffer voor een snelle actie van de kant van de politiek, die juist de toeleveringsbedrijven van voldoende liquiditeiten moet voorzien. Hij vindt daarbij overigens wel dat er strenge regels mogen gelden. Bedrijven moeten bijvoorbeeld kunnen aantonen de laatste jaren gezond te zijn geweest., Steun aan Opel heeft volgens hem geen enkele zin, omdat hij geen enkele aanwijzing ziet dat moederconcern GM de trend van de laatste jaren – steeds zwaardere verliezen – nu gaat ombuigen.

CAR-Symposium
Het 9de CAR-symposium vindt plaatst op 28 januari in het RuhrCongress in Bochum . Deelname kost 400 euro per persoon. CEO Ford Europe John Flemming opent het symposium. Hij spreekt over productinnovatie en productiemanagement als sleutel voor succes.
Meer informatie over het 9de CAR-symposium.