STREAM moderniseert scheepsbouw met zelflerende productiestraat

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Met de ondertekening van het STREAM-project op 4 september is officieel gestart met de ontwikkeling van een zelflerende productiestraat voor scheepsbouw. Het project ontvangt 2 miljoen euro subsidie en geldt als een van de eerste uitvoeringsprojecten binnen Werf van de Toekomst Drechtsteden-Rotterdam.

Tags:
Op 4 september hebben de deelnemende werven uit de stuurgroep Werf van de Toekomst Drechtsteden-Rotterdam hun handtekening gezet onder het STREAM-project. V.l.n.r.: Johan de Bie (IHC), Benjamin Grefkens (Neptune & penvoerder STREAM), (staand) Andre Boer (HiDelta), Peter Burger (Den Breejen Shipyard), Martin Bloem (Damen Shipyards Group), Jeroen Kortenoeven (Scheepswerf Slob), Roland van de Graaf (IMC), Dominique Nieuwpoort (InnovationQuarter), Joost Weeda (Deal & voorzitter stuurgroep Werf van de Toekomst Drechtsteden – Rotterdam) (Foto: Deal Drechtsteden)

Doel is modernere werven, lagere productiekosten en behoud van de internationale concurrentiepositie. De totale projectwaarde bedraagt 4,5 miljoen euro.

Aan STREAM nemen vier Nederlandse scheepswerven deel: Neptune Marine, Royal IHC, Scheepswerf Gebroeders Kooiman en Mercury Yacht Construction. Zij bundelen hun krachten om de scheepsbouw in Nederland te vernieuwen en te versterken. De urgentie is groot, omdat Nederland terrein dreigt te verliezen in de bouw van complexe, klant specifieke schepen, een domein waarin het jarenlang uitblonk.

Zelflerende panelenstraat

Centraal in STREAM staat de ontwikkeling van een geautomatiseerde panelenstraat. In dit deel van de werf worden stalen platen gelast tot grotere onderdelen, zoals de romp van een schip. Binnen het project worden slimme lasautomaten, lasrobots en lascobots ingezet. Een zelflerend aansturingssysteem zorgt ervoor dat afwijkingen tijdens de productie direct worden bijgestuurd.

De panelenstraat van Neptune fungeert als testomgeving. Het proces vindt plaats in één geïntegreerde productielijn die gekoppeld is aan het 3D-ontwerpmodel van het schip. Daardoor worden fouten eerder opgespoord en teruggekoppeld naar het ontwerp, wat een directe verbetering is ten opzichte van de huidige grotendeels handmatige werkwijze.

Onderzoek en praktijk

De technologie voor de lasrobots en lascobots wordt ontwikkeld door fieldlab SAM XL. RoboHouse onderzoekt in samenwerking met werfmedewerkers hoe de technologie in de praktijk toepasbaar wordt. Beide fieldlabs zijn verbonden aan de TU Delft. Kennis wordt daarnaast geborgd en gedeeld in een nog op te richten Living Lab.

Benjamin Grefkens, CEO van Neptune Marine en penvoerder van STREAM: ‘Vooruitgang ontstaat door kennis te delen en samen te bouwen aan de Werf van de Toekomst. Met STREAM bundelen we onze krachten om de scheepsbouw, een nationale trots, naar een hoger niveau te tillen’.

Regionale samenwerking en subsidie

STREAM is het eerste uitvoeringsproject binnen het regionale samenwerkingsverband Werf van de Toekomst Drechtsteden-Rotterdam, waar negen scheepswerven deel van uitmaken. Het project krijgt ondersteuning van InnovationQuarter, Deal en de subsidiebureaus IMC/UniResearch.

De subsidie van twee miljoen euro is verstrekt door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), binnen de Subsidieregeling maritieme innovatieprojecten.

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *