Schoenklompen 2.0 dankzij PU op maat

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Gerla, dat in 2004 zijn 100ste verjaardag vierde, heeft de traditionele Nederlandse houten klomp verder ontwikkeld tot een hedendaagse lederen versie met houten inzetstuk en polyurethaan zool.

De schoenklompen zijn geliefd bij een trouw klantenbestand, inclusief de Nederlandse koninklijke familie. Samen met Huntsman Polyurethanes is onderzocht hoe het comfort van de schoenklompen kon worden verbeterd, voornamelijk voor mensen die ze de hele dag dragen.

Een licht gewicht, een goede grip, schokdemping en antislipeigenschappen in combinatie met duurzaamheid en visuele aantrekkelijkheid waren de belangrijke vereisten. Maar ook was Gerla in hoe verschillende zoolmaterialen – met name op polyether gebaseerde polyurethaansystemen – bijvoorbeeld de slijtvastheid en waterbestendigheid zouden kunne n verbeteren.

Huntsman Polyurethanes heeft in het Europees ontwikkelingscentrum in België nauw samengewerkt met het Gerla-team om alle aspecten van de productie van een klomp te analyseren. Gezamenlijk is het ontwerp van de bestaande zolen geëvalueerd om te kijken welke verbeteringen de prestaties zouden kunnen optimaliseren.

Makkelijk spuitgieten

De oplossing van Huntsman Polyurethanes bestond uit een op maat gemaakt, volledig geformuleerd, op polyether gebaseerd product in polyurethaan te ontwikkelen. Met een lagere dichtheid dan het bestaande zoolmateriaal van Gerla en een hoger niveau van stevigheid.

Tevens bood het materiaal tijdens de productie zeer goede vloei-eigenschappen die het spuitgieten vergemakkelijkte. Hierdoor was de creatie van een naadloze zool zonder luchtbellen mogelijk. Deze kon rechtstreeks aangebracht worden op het houten gedeelte van de klomp zonder gebruik te maken van bijkomende kleefmiddelen.

Verbetering

Gerla produceert 600 paar klompen per dag – ondertussen met allemaal de producten van Huntsman Polyurethanes in de zool.

Joost Pijnenburg, managing director van Gerla: “Huntsman Polyurethanes deed veel meer dan alleen een nieuw zoolproduct aanbevelen. Ze legden een verfrissende aanpak aan de dag die grondig en diepgaand was en die ons de kans gaf om alle mogelijkheden tot verbetering van onze klompen te ontdekken. Bovendien gaf de capaciteit van Huntsman Polyurethanes om verschillende zoolmaterialen te testen onder strenge omstandigheden ons het volledige vertrouwen dat de keuzes die gemaakt zijn in het laboratorium perfect zouden presteren zodra ze op grote schaal toegepast werden in een productieomgeving. Hierdoor konden wij sneller en met minder risico een beter product op de markt brengen.”

Investeren in innovatie

Nicolaas Weyns, sales manager Footwear van Huntsman Polyurethanes: “In de sterk concurrentiële schoenenmarkt werpt het investeren in innovatie vruchten af – hierdoor kunnen betere schoenen met toegevoegde waarde gecreëerd worden. Dankzij de kennis van ons technisch ondersteuningsteam konden wij de vraag van Gerla beantwoorden met een aangepaste mengeling van knowhow en producten.”