Ruim 2.500 bezoekers op beurs Surface

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De vierde editie van de vakbeurs voor oppervlaktetechniek Surface, die plaatsvond van 4 tot en met 6 oktober in de Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch, trok 2.559 eigen bezoekers. Dit is 2 procent meer ten opzichte van de editie in 2014.

De synergie met de beurs Energie en Ecomobiel was dit jaar minder aantoonbaar gezien het feit dat Surface qua hal-indeling ‘uit de route lag’. Vanuit Energie en Ecomobiel zijn dan ook 23 procent minder bezoekers op de beursvloer geweest. Hierdoor komt het totale bezoekersaantal op 4.780. De kwaliteit van de bezoekers overtrof echter de kwantiteit. De tweejaarlijkse vakbeurs had 175 exposanten en was in oppervlakte groter dan de voorgaande editie.

Op de openingsbijeenkomst is de ION Borghardt Award uitgereikt aan AD Chemicals in partnership met Weert groep, omdat hun innovatie, een chroom(VI)-vrije voorbehandeling op verzinkt staal voor poedercoaten en natlakken, bijzonder hoog scoorde over de gehele breedte van de gestelde criteria zoals kostenreductie, ketenoptimalisatie en innovatiewaarde.

Nieuw dit jaar was het 3D-Printingplein, waar diverse 3D-printtechnieken te zien waren van zowel kunststof, metaal en 2½D-printing. Daarnaast werden er oplossingen aangedragen hoe 3D-geprinte producten te behandelen en vonden er diverse demonstraties plaats. Op de nieuwe expositie Trots op het Werk werden alledaagse en hele bijzondere eindproducten tentoon gesteld die dankzij oppervlaktetechniek extra prestaties leveren. Een inspiratiebron vanuit de praktijk.

Uit de registratie van de bezoekers blijkt dat 8% actief is als adviseur, 11 procent is actief in creatie of heeft een creatieve functie (architect/constructeur/ingenieur/industrieel ontwerper/R&D manager), 8% is algemeen manager, 24 procent is directeur, 15% heeft een functie in sales/marketing, 12 procent is technisch manager/werkvoorbereider/productiemanager/KAM manager en 5 procent is inkoper. Ten opzichte van 2014 waren er deze editie meer adviseurs, algemene managers en inkopers. Ruim 85 procent van de bezoekers is betrokken bij het nemen van investerings-/aankoop-/inkoopbeslissingen.

De bezoekers zijn met name werkzaam bij bedrijven actief in sectoren zoals de metaalsector, automotive/carrosseriebouw/schadeherstel, coatings, machinebouw, chemie en in de oppervlaktebehandeling van materialen.

De meest genoemde reden voor een bezoek zijn 38 procent nieuwe materialen, 22 procent uitbesteden oppervlaktebehandeling, 31 procent netwerken, 24 procent oriëntatie nieuwe investeringen in oppervlakte-technieken en 43 procent oriëntatie nieuwe mogelijkheden/toepassingen oppervlaktebehandeling (meerdere antwoorden mogelijk).