Roland Berger voorspelt revolutie in de automotive: steeds meer auto voor minder geld

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De financiële crisis die is losgebarsten is overal merkbaar. Ook automobielfabrikanten en hun toeleveranciers gaan het zwaar krijgen. Om het de Westerse automobielfabrikanten nog lastiger te maken, krijgen ze bovendien zware concurrentie van Chinese en Indiase producenten die ‘meer auto voor minder geld’ leveren.

Met de opkomst van kleine, goedkope auto’s is een revolutie ontketend in de auto-industrie, zo blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Nieuwe strategieën die worden toegepast in met name China en India blijken uitermate succesvol in het realiseren van ‘meer auto voor minder geld’. Dit geldt niet alleen voor het goedkopere segment, maar ook voor auto’s in het midden- en hogere segment. Westerse autofabrikanten worden momenteel links en rechts ingehaald, zo waarschuwt Roland Berger: ‘De huidige recessie en de impact ervan dwingt des te meer tot nadenken over de productstrategie op lange termijn.’

Uitdagingen

De auto-industrie staat vandaag de dag voor verschillende uitdagingen. De wereldwijde markt wordt steeds competitiever, milieueisen worden strenger en veiligheidsregels worden strikter. Daarnaast verwachten consumenten steeds vaker hogere kwaliteit voor een lagere prijs, oftewel meer auto voor minder geld. Dit zorgt ervoor dat gevestigde fabrikanten in de toekomst andere manieren moeten gaan zoeken om voertuigen te produceren. Uit het onderzoek van Roland Berger blijkt dat kostenbesparingen van 30 tot 45 procent haalbaar zijn, mits fabrikanten bereid zijn in opkomende markten op een andere wijze te gaan produceren. Innovatie is hierbij het sleutelwoord.

Make of buy?

Roland Berger onderscheidt vier business modellen voor het produceren van goedkope auto’s.  

In het Europese en Noord-Amerikaanse model worden kosten beperkt door economische schaalvoordelen te behalen en gebruik te maken van strikte methoden voor ontwerp en kosten. In het Japanse en Koreaanse model ligt de nadruk op procesinnovatie binnen een wereldwijd netwerk, terwijl fabrikanten in het zogeheten Chinese model de hun bekende techniek van het kopiëren toepassen, daarbij gebruikmakend van hun lage kostenbasis. Daarentegen maken fabrikanten in het Indiase model gebruik van de ervaringen en investeringen van hun bekende leveranciers en ontwikkelen lokaal de innovaties.   

De kracht van de lage kosten modellen zit vooral in de focus op kosten in alle processen, in combinatie met schaalvoordelen en een hoge mate van functionele integratie.  ‘Maar het is meer dan dat. Behalve het kostenaspect, ontstaan nieuwe samenwerkingsvormen tussen fabrikanten en toeleveranciers, die in zichzelf een toekomstig concurrentievoordeel inhouden. Dat is een revolutie voor de auto-industrie, die erop neerkomt dat klanten, markten en nieuwe concurrenten fabrikanten dwingen zich te richten op lage kosten’, aldus René Seyger, partner en lid van het managementteam van Roland Berger.

Betaalbaar rijden

Wereldwijd neemt de vraag van consumenten naar betaalbare auto’s substantieel toe, concludeert Roland Berger. ‘In 2006 zagen we dit ook al, kijkend naar de zogenoemde emerging markets. Daar is sprake van een groeiende middenklasse waardoor een enorme nieuwe markt ontstaat voor autoproducenten, mits ze betaalbare modellen aanreiken’, legt René Seyger uit. ‘Maar niet alleen in opkomende markten neemt de vraag naar betaalbare auto’s toe. Door onder meer de huidige economische stagnatie neemt de vraag naar een hogere prijs-kwaliteitverhouding rap toe. Die vraag wordt door de hoge brandstofprijzen nog verder aangewakkerd: de auto gaat de deur niet uit, maar het moet wel betaalbaar blijven.’

Value for money

De grootste uitdaging voor Westerse fabrikanten is goedkopere auto’s te produceren, zonder het merk en de reputatie aan te tasten. ‘Ze moeten hun producten waardevoller, maar tegelijkertijd ook goedkoper maken om te kunnen concurreren met opkomende fabrikanten uit het Verre Oosten’, bepleit René Seyger. ‘Maar ook fabrikanten die blijven produceren in hun thuismarkt, kunnen tussen de 20 en 30 procent kosten besparen als zij bereid zijn consequent na te denken over hun productienetwerk, aanwending en inzet van middelen en of ze zelf willen produceren of beter kunnen inkopen.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met circa 2.000 medewerkers in 34 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim zestig mensen. Zie ook https://www.rolandberger.nl/.