Porsche gaat schaarse onderdelen van oude modellen 3D-printen

Porsche gaat schaarse onderdelen van zeldzame oude auto’s 3D-printen. De resultaten zijn volgens het bedrijf technisch en visueel gelijk aan de onderdelen die vroeger werden gemaakt.

Porsche Classic biedt zo’n 52.000 reserveonderdelen aan. Omdat het niet erg efficiënt is om met nieuwe machines kleine series te produceren, stapt het bedrijf voor bepaalde weinig gebruikte onderdelen over op Selective Laser Melting (SLM). Het bedrijf heeft de productiemethode getest op de ontkoppelingshefboom van de Porsche 959: een gietijzeren onderdeel dat aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen, en waarnaar heel weinig vraag is, omdat er slechts 292 Porsche 959’s zijn gebouwd.


De 3D-geprinte ontkoppelingshefboom is tomografisch onderzocht op inwendige fouten en onderworpen aan een druktest waarbij bijna drie ton op het onderdeel kwam te staan. Het onderdeel slaagde voor de proeven en functioneerde perfect toen het werd ingebouwd in een testvoertuig en onderworpen aan uitgebreide rijtests.


De resultaten zijn zo positief dat Porsche inmiddels ook acht andere onderdelen via 3D-printing produceert. Stalen en lichtmetalen componenten worden via SLM gemaakt, plastic onderdelen met Selective Laser Sintering (SLS). Hierbij wordt plasticpoeder verhit tot een temperatuur net onder het smeltpunt, waarna een laser het op bepaalde punten samensmelt.

Beter dan origineel

Alle onderdelen moeten minimaal voldoen aan de kwaliteitseisen uit hun originele productieperiode, maar zijn vaak beter dan dat. Met een aantal praktijktests wordt gekeken of hun vorm en afmetingen kloppen. Plastic onderdelen moeten, afhankelijk van waar ze in een auto worden ingebouwd, bestand zijn tegen olie, brandstof, zuren en licht.


Porsche Classic onderzoekt momenteel of 3D-printing ook een optie is voor de productie van nog twintig andere onderdelen.