De Formule 1 (F1) is het summum van snelheid, precisie en moderne technologie. In Nederland is de sport populairder dan ooit, mede dankzij Max Verstappen. Zijn successen bij Red Bull hebben volle tribunes op het racecircuit in Zandvoort en miljoenen Nederlandse kijkers opgeleverd. De populariteit wordt nog verder aangewakkerd door de nieuwe film F1 met Brad Pitt en mede geproduceerd door Lewis Hamilton.
Achter elke overwinning van Verstappen gaat echter een solide teamprestatie schuil. Monteurs, engineers en strategen leveren werk dat minstens zo belangrijk is als de coureur in de cockpit. Hetzelfde geldt in de maakindustrie, waarin succes staat of valt met samenwerking, precisie en technologische innovatie.
Voor fabrikanten die poleposition willen behalen, terugveroveren (net als Red Bull), nastreven of behouden, wordt een krachtige digitale infrastructuur steeds belangrijker. Steeds vaker kiezen bedrijven voor cloudgebaseerde ERP-systemen, waarmee productieprocessen sneller verlopen en afdelingen beter samenwerken.
Vijf lessen uit de Formule 1
Net zoals een Formule 1-team alleen kan winnen als alle onderdelen feilloos samenwerken, moet ook een bedrijf opereren als een goed geoliede machine. Een modern ERP-systeem zoals Ridder iQ van ECI Software Solutions helpt daarbij.
1. De coureur als directie
Verstappen mag het gezicht van Red Bull zijn, maar zonder realtime data en analyses maakt hij geen kans. In de maakindustrie geldt hetzelfde: managers en directie sturen hun koers met actuele informatie in plaats van intuïtie. Dashboards met kritieke KPI’s en rapportages op basis van live data bieden inzicht in winstgevendheid en knelpunten. Hierdoor kan een CEO bijvoorbeeld zien welke projecten vertraagd zijn, welke klanten het meest winstgevend zijn en waar knelpunten ontstaan.
2. De pitcrew als productieafdeling
In F1 telt elke seconde. Een pitstop duurt gemiddeld tussen de twee en drie seconden, dus het team moet foutloos presteren onder druk. Die precisie is ook nodig op de productievloer. Digitale werkorders, realtime terugkoppeling en geïntegreerde planning geven operators de mogelijkheid om foutloos en efficiënt te werken.
3. De fabriek als R&D-lab
Races worden in de Formule 1 vaak in de fabriek gewonnen. Red Bull merkte dat na het vertrek van enkele sleutelfiguren de voorsprong op McLaren en Mercedes slonk. Voor bedrijven geldt hetzelfde: zonder innovatieve engineering raak je achterop. Geavanceerd stuklijstbeheer (BOM), koppelingen met CAD-systemen en automatische datastromen zorgen voor snelheid en foutloos werken.
Als een engineer een ontwerp bijvoorbeeld aanpast in het CAD-systeem, wordt de update automatisch doorgezet naar de afdelingen inkoop, planning en calculatie. Hierdoor is er geen dubbele invoer en ontstaan er geen fouten.
4. Inkoop als onzichtbare spil
Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk introduceerde Ferrari een nieuwe vloer, die Charles Leclerc direct een podiumplaats opleverde. Achter dat succes schuilde een vlekkeloos logistiek proces. Ook in de maakindustrie is een tijdige levering van materialen en onderdelen op het juiste moment cruciaal. Slimme planningssystemen en geautomatiseerde inkoopvoorstellen helpen vertragingen te voorkomen.
5. Racestrategen als sales & service
Een F1-strateeg past de tactiek aan op basis van omstandigheden. Sales- en serviceteams moeten hetzelfde doen, namelijk snel reageren, goed geïnformeerd zijn en kansen grijpen. CRM-systemen, accurate offertes en naadloze orderomzetting versterken de slagkracht richting klanten.
Het winnende team
Zoals de Formule 1 laat zien: zelfs een wereldkampioen als Verstappen kan alleen winnen met een perfect afgestemd team en realtime informatie. Dat geldt zowel op het circuit als in de fabriek. Met een modern ERP-systeem kunnen bedrijven hun processen stroomlijnen en die poleposition veroveren.
Door: Tim de Bie, product marketing manager bij ECI Software Solutions