Partnering en inkoopbeleid van bouwbedrijven onder de loep

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

GOUDA – Begin maart vindt de eerste audit Strategische Partnering en Inkoop (SPIN) plaats. SPIN is een nieuw model waarmee bedrijven getest worden op de kwaliteit van hun partnering en inkoopbeleid. De eerste auditronde geeft twintig bouwbedrijven (zowel mkb als grootbedrijf) de kans zich gratis te laten testen, waarmee bruikbare aanbevelingen voor de eigen organisatie verkregen worden.

Een gemiddeld bouwbedrijf geeft 70 tot 80 procent van haar omzet uit aan externe partijen in de bouwketen. Dat zijn aan de ene kant de opdrachtgevers en aan de andere kant (strategische) partners zoals constructeurs, architecten, onderaannemers en toeleveranciers. SPIN richt zich op de relaties tussen bouwbedrijven en hun partners/leveranciers in de keten en geeft zicht op de vraag hoe professioneel de inkooporganisatie is vergeleken bij die van andere bedrijven. De audit is ontwikkeld door PSIBouw, Universiteit Twente en Purspective. Bedrijven die meedoen aan SPIN blijven anoniem. De resultaten worden alleen gebruikt voor de benchmark strategische partnering en inkoop.