Midden- en kleinbedrijf onmisbaar voor eerste divisievoetbal

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

DELFT – Het midden- en kleinbedrijf wordt steeds belangrijker voor voetbalclubs in de Nederlandse Jupiler League. De eerste divisieclubs hebben het aandeel van sponsorgelden in hun omzet de afgelopen vier seizoenen zien stijgen van 46,8 naar bijna 54 procent. Daarvan is 80 procent afkomstig van lokale en regionale mkb-bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland en de KNVB in het kader van een gisteren (woensdag 30 januari) in Amsterdam gehouden congres over sponsoring in de eerste divisie.

Ongeveer vijfduizend kleine en middelgrote bedrijven in Nederland zijn lid van businessclubs in de Jupiler League. Netwerken is voor mkb-ondernemers de belangrijkste reden om geld te steken in een eerste divisieclub. Veelal zijn het ook persoonlijke motieven die een rol spelen, zoals de liefde voor de sport en een emotionele binding met de club, stad of regio. Mkb-ondernemers verwachten wel iets voor hun sponsorgelden terug. Goede netwerkfaciliteiten staan op nummer één. De sponsors verwachten verder nadrukkelijk een blijk van waardering voor hun bijdrage, waarbij het gaat om heel kleine dingen, zoals een wedstrijdverslag per e-mail.

Ook Go Ahead Eagles uit Deventer, dat op dit moment de zesde plek in de Jupiler League inneemt, kan rekenen op sponsoring vanuit het midden- en kleinbedrijf. (Foto: Vraag en Aanbod – Gerard ten Bulte)