Met passie naar perfectie

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Het is nog maar vijf jaar geleden dat Dennis Grolleman (36) zijn eerste bedrijf DGS oprichtte, in Haaksbergen. Een bedrijf dat zich toelegt op het ontwikkelen, maken en assembleren van productielijnen voor de vleesverwerkende industrie. Twee jaar later ontfermde Grolleman zich over een van de toeleveranciers aan DGS, Keizers Metaal eveneens gevestigd in Haaksbergen. ‘Dit kwam eigenlijk bij toeval op mijn pad. Het bedrijf was een belangrijke toeleverancier aan ons en de situatie deed zich voor om dit bedrijf over te kunnen nemen. Ik zag vrijwel direct dat dit bedrijf de potentie had om nog meer te kunnen bloeien.’

De kennis en kunde van DGS heeft Grolleman inmiddels feilloos over weten te zetten in het plaat- en buislaserbedrijf Keizers Metaal. ‘De vleesverwerkende industrie is op het vlak van digitalisering en automatisering de reguliere maakindustrie wel een stap vooruit. En dat hebben we nu ook toegepast in ons bedrijf Keizers Metaal. Alles is te volgen en te herleiden, bovendien zijn alle systemen op elkaar afgestemd en kan er bijna geen fout meer worden gemaakt. Toch zullen we blijven streven en doorontwikkelen voor perfectie.’ Daarnaast is er fors geïnvesteerd in een nieuwe hal die geheel is ingericht voor de nieuwe Trumpf 3D Trulaser Tube 7000.

 

Ambitieus 

De groei zit er goed in. ‘In 2018 behaalden we bij Keizers Metaal, evenals de jaren ervoor na overname, een jaarlijkse omzetgroei van 25 procent met dertig fte’s. Deze trendlijn zullen we ook dit jaar blijven volgen. Ambitieus, jazeker, maar ook zeker haalbaar.’

Een dergelijke doelstelling geldt ook voor DGS. ‘Daar zullen we nog forser moeten gaan groeien. De prognose is gesteld op een omzetgroei van 40 procent met de huidige circa 60 medewerkers. Maar bij deze klanten liggen orderbedragen ook wel wat hoger.’

Dennis Grolleman is afkomstig uit een ondernemersfamilie. ‘Het is mij met de paplepel ingegoten, het ondernemerschap. Ondernemenderwijs leer je door nieuwe ervaringen jezelf en de onderneming steeds sterker te ontwikkelen, en dat wil ik ook als ondernemer. Dat is die passie en drive die ik ervaar als ondernemer.’  

 

Grotere bereik

Grolleman weet wat hij doet. Het gaat vooral om het willen bieden van toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde in je eigen bedrijfsprocessen bieden alsmede ook toegevoegde waarde naar klanten toe. ‘We zitten in het grotere bereik van bewerkingen, plaatwerk tot vier meter, buislaseren tot rond 254 mm, kanten tot 4.300 mm met een druk van 480 ton. Met de nieuwe 3D-buizenlaser van Trumpf komen we veel meer aan de wensen van onze klanten tegemoet. Het gaat erom dat we onderdelen laseren waar de lasser direct mee aan de slag kan en er geen voorbewerkingen meer als bijvoorbeeld het ontbramen, nodig zijn. Moet je eens kijken hoeveel efficiency dit geeft. Daarnaast is alles binnen onze bedrijf te volgen, we hebben complete traceerbaarheid. Zo heeft elk product zijn eigen barcode, hierop staat alles vermeld van grondstof tot eindproduct. We weten dus van elk onderdeel waar het zich in de productieketen bevindt.’ 

 

Een belangrijke klantenkring vormen de regionale machinebouwers. ‘Zij willen maar één ding, zo snel mogelijk kunnen assembleren en zo weinig mogelijk gedoe met de toelevering van metalen onderdelen, het uitzoeken of sorteren hiervan. Om dit te handelen hebben we onze bouwpakkettensysteem bedacht. Samengestelde onderdelen pasklaar als bouwpakket leveren, zoals Ikea. Hiermee worden de klanten ontzorgd, kunnen ze sneller en dus efficiënter werken en zien ze ons als een partner die met oplossingen komt’, legt Grolleman uit.  

 

Doorgaan

‘Keizers Metaal is nu aardig op orde, maar er moeten nog enkele aspecten worden uitgevoerd. Hierbij valt te denken aan verschillende bewerkingen en de bijbehorende machines nog meer in lijn en bij elkaar plaatsen, de voorraden nog beter rangschikken en we zijn aan het kijken of er AGV’s kunnen worden ingezet. Lean en clean verder optimaliseren. Met alle wijzigingen en investeringen kunnen we in ieder geval de concurrentie aan. We blijven onszelf daarom verbeteren en doorontwikkelen. Maar’, zo zegt Grolleman, ‘het allerbelangrijkste is dat je een positieve drive in je bedrijf hebt. Zorg voor een positieve schwung en zorg ervoor dat het de medewerkers aan niets ontbreekt. Dat geldt niet alleen voor hetgeen ze nodig hebben voor het werk, maar ook daarnaast, het meer sociale. Geef hen de verantwoordelijkheden die ze aankunnen voor bepaalde werkzaamheden. Je ziet dat ze dan meer plezier in hun werk krijgen en er ook vol voor gaan.’ 

 

www.keizersmetaal.nl