GOMA koppelde dertig jaar geleden een automatisch magazijn aan hun ERP-systeem en de productiemachines. Sindsdien investeren ze voortdurend in het slimmer maken van de processen. Nu zetten ze die innovatieve lijn voort met GOMA-AI: een traject waarin kunstmatige intelligentie (AI) en Internet of Things (IoT) zorgen voor een slimmere, snellere en toekomstbestendige fabriek.

Het idee achter GOMA-AI is simpel: meer waarde creëren met minder handmatig werk. Niet door mensen te vervangen, maar door repetitieve en tijdrovende werkzaamheden te automatiseren en digitaliseren. Zo noemt GOMA calculaties en offertes die sneller en foutloos tot stand komen, administratieve processen die soepeler verlopen en fabriekssystemen die real-time inzicht geven in prestaties en kwaliteit.
‘Hierdoor houden medewerkers ruimte over voor complexer en waardevoller werk, want wij voegen nou eenmaal waarde toe door producten te leveren. Dat versterkt onze productiviteit en concurrentiepositie, zonder dat we voor iedere groeistap direct extra mensen hoeven aan te nemen; een belangrijke factor in een krappe arbeidsmarkt’, aldus GOMA.
Klein beginnen
De kracht van GOMA-AI zit volgens het bedrijf in de manier van aanpakken. ‘We hebben een multidisciplinair team samengesteld, waarin medewerkers van verschillende afdelingen samenwerken met externe partners zoals Sheet Metal Connect, FME en de HAN. Door klein te beginnen, te experimenteren en successen te delen, ontstaat draagvlak en enthousiasme door de hele organisatie. We stellen Large Language Models (LLM’s) beschikbaar voor medewerkers op kantoor én in de fabriek, zodat zij direct ondersteuning krijgen bij bijvoorbeeld werkinstructies, orderinvoer of rapportages. Medewerkers worden actief betrokken via laagdrempelige toepassingen zoals ChatGPT en Copilot, maar ook door cursussen, kennissessies en samenwerking met het onderwijs. Het uitgangspunt is steeds hetzelfde: AI staat naast de mens en verrijkt hun werk.’