Gemiddeld bijna een maand productiestop door supply chain-problemen

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Bijna elk (96%) Nederlands industrieel bedrijf ondervindt in min of meerdere mate invloed van knelpunten in de supply chain. Meer dan een kwart (26%) geeft zelfs dat zij te maken hebben met ernstige verstoringen. Dit blijkt uit het nieuwste supply chain report 2025 van Reichelt elektronik, dat voor het vijfde achtereenvolgende jaar gepubliceerd wordt.

Tags:
Foto: Reichelt Elektronik

In 2025 worstelen Nederlandse bedrijven nog steeds met hun supply chains. Het aantal dagen dat de bedrijfsvoering moet worden stilgelegd als gevolg van problemen in de supply chain is toegenomen. Dit jaar staat het bedrijf gemiddeld 28 dagen stil ten opzichte van 22 dagen in 2024.

Ook werd de aankoop van onderdelen als iets moeilijker ervaren dan het afgelopen jaar. Eén op de vijf (21%) respondenten geeft aan moeite te hebben met het aanschaffen van onderdelen of materialen, terwijl dit vorig jaar twintig procent was.

De grootste productgroep die dit jaar is getroffen door leveringsproblemen zijn accu’s en oplaadtechnologie (37%), dat is vijf procentpunten meer dan vorig jaar. Op de tweede plaats staan computeronderdelen zoals RAM, harde schijven en grafische kaarten (33% tegenover 30% in 2024) en op de derde plaats staan sensoren (29% tegenover 40% vorig jaar).

Als het gaat over reserveonderdelen voor apparaten en machines is de situatie verbeterd. In 2024 gaf bijna de helft (45%) van de respondenten aan hier moeite mee te hebben, terwijl dit in 2025 nog slechts 29 procent is.

Over het algemeen zijn bedrijven voorzichtig optimistisch. Bijna de helft (48%) verwacht dat de situatie de komende twaalf maanden zal verbeteren, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 36 procent vorig jaar.

Prijsstijgingen wegen zwaarder dan leveringsproblemen

Buiten het verkrijgen van materialen hebben Nederlandse bedrijven nog meer moeite met prijsstijgingen (77%) voor kritieke componenten dan met knelpunten in de supply chain (64%). Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar toen slechts 63 procent klaagde over de hoge prijzen. Bovendien meldt meer dan de helft (54%) van de bedrijven concurrentiedruk van goedkopere fabrikanten. Dit betekent dat bedrijven onder grote financiële druk staan. De moeilijke economische situatie in Nederland (58%) draagt ook nog eens bij aan deze druk.

Andere uitdagingen waar industriële bedrijven tegenaan lopen zijn de hoge energieprijzen (60%), strengere milieuregels (58%), het tekort aan ruwe materialen (53%), concurrentiedruk van innovatievere oplossingen en producten (50%), moeilijkheden met de implementatie van de Supply Chain Due Diligence Act (50%) en digitalisering (47%).

Bedrijven zoeken zekerheid dichterbij huis

Ook politieke gebeurtenissen en ontwikkelingen blijven een enorme impact hebben op de economische vooruitzichten van bedrijven. De aanhoudende oorlog in Oekraïne (52%) wordt nog steeds gezien als de grootste negatieve factor. Ook de nieuw opgelegde tarieven van de VS worden door een derde van de ondervraagden (34%) als schadelijk ervaren. De aanhoudende spanningen en een gevreesde handelsoorlog tussen de EU en China worden echter als nog gevaarlijker beschouwd (43%).

Daarom richten veel bedrijven zich op Europa: 36 procent van hen is in de afgelopen twaalf maanden nieuwe handelsrelaties aangegaan met bedrijven uit Noord-, West- of Midden-Europa. Hoewel het percentage handelsrelaties met partners uit Oost- en Zuid-Europa slechts dertig procent bedraagt, zegt 37 procent van plan te zijn dit volgend jaar te doen. Deze cijfers liggen aanzienlijk lager voor partners uit andere continenten. Zo is slechts 23 procent van de bedrijven de afgelopen maanden nieuwe partnerschappen aangegaan in de VS. De resultaten voor Oost-Azië en Zuidoost-Azië waren eveneens laag (respectievelijk 16 en 19 procent).

‘Onze vijfde editie van het Supply Chain Report laat zien dat de uitdagingen complex zijn, maar ook dat Nederlandse bedrijven veerkracht tonen’, zegt Christian Reinwald, hoofd productmanagement en marketing bij Reichelt elektronik. ‘Door nieuwe partnerschappen in Europa te smeden en te investeren in alternatieve inkoopstrategieën, laten ondernemers zien dat zij zich niet laten verlammen door onzekerheid, maar actief bouwen aan een robuustere toekomst.’

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *