Geluidsbarrier van Haitsma en Durisol combineert veiligheid en geluidsreductie

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De verkeersintensiteit op de Nederlandse wegen neemt toe en het wegennet wordt steeds dichter. Haitsma Beton en Durisol Raalte ontwikkelden voor deze problematiek samen met DLA+ Landscape Architects een geïntegreerde geluidsbarrier die veiligheid garandeert en geluid reduceert. Het Sound Safe System voldoet aan de nieuwe ASI-richtlijn van Rijkswaterstaat.

De Sound Safe System geluidsbarrier is een flexibel, geïntegreerd systeem dat bestaat uit een brede STEP-barrier met daarop geluidsschermelementen van geluidsabsorberend houtvezelbeton. Door de geïntegreerde opzet is het systeem erg smal. Zodoende kan de geluidsbarrier op het wegdek worden geplaatst, zowel naast rijbanen als in de middenberm. Een verharde ondergrond volstaat.

Er zijn geen nieuwe voorzieningen nodig, zoals fundering, terwijl de beschikbare ruimte efficiënter wordt benut. Verder is het systeem door zijn modulaire opbouw snel en eenvoudig te monteren en weer te verplaatsen.

Geluidsreductie

De geluidsbarrier kan veel dichter bij de geluidsbron worden geplaatst. Daardoor kan het geluidsscherm minder hoog zijn (om dezelfde geluidsreductie te bereiken) of juist even hoog (om meer geluidsreductie  te bereiken). Het systeem levert veel meer geluidsreductie op dan een conventioneel geluidsscherm van gelijke hoogte. Die meerwaarde kan, in combinatie met een middenbermsysteem, oplopen tot 4 dB, het equivalent van een extra rijbaan.

Kostenbesparing

Het grootste voordeel ontstaat wanneer aan beide zijden van de weg een vergelijkbare geluidsreductie nodig is. Dan kan een middenbermscherm een kostenbesparing van 10 tot 30 procent opleveren ten opzichte van het verhogen van de zijschermen. Bovendien voorkomt een middenbermscherm filekijken, wat de veiligheid en doorstroming bevordert.