Gebruik persoonlijke trainingstoelage in 2014 met 10 procent gestegen

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Dit jaar maakten 36.000 werknemers maakten gebruik van de persoonlijke trainingstoelage (PTT) om zich bij te scholen. Dat is ruim 10 procent meer dan in 2013. Dit vertelt Erik Yperlaan, directeur OOM in OOM Nieuws van december.

Ook meer bedrijven dan vorig jaar vroegen een Ontwikkelbudget aan om hun personeelsbeleid te versterken. OOM keerde meer Stagevergoedingen uit dan in 2013 en het aantal leerlingen waarvoor een Leerwerkbijdrage werd aangevraagd bleef stabiel. ‘Bijzondere prestaties, omdat steeds minder leerlingen in het vmbo en mbo beginnen aan een metaalopleiding’, aldus Yperlaan.

Hoogtepunten

Als een van de hoogtepunten in de dienstverlening van OOM noemde Yperlaan het Sectorplan Metaalbewerking. ‘Zonder allerlei dure adviseurs hebben we met de sociale partners het Sectorplan Metaalbewerking opgesteld. Het plan werd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gehonoreerd met 17 miljoen euro voor instroom en scholing. In 2014 leidde het plan al tot de instroom van duizend extra mbo-leerlingen.’
Yperlaan is ook trots op zijn scholingspools; een opleidingsformule die met een diplomarendement van 75 procent heel goed blijkt te werken. ‘Op de Dag van de Scholingspool onlangs, bleek hoeveel samenhorigheid er is onder de scholingspools, en hoe groot de motivatie is om deze formule beschikbaar te maken voor alle bbl-leerlingen.’

Tot slot noemt hij de Vakkanjers (OOM is een van de partners van TechiekTalent.nu ; organisator van de Vakkanjerwedstrijden, red.). Het resultaat van de deelname van deze 19 jonge vakmensen aan de Euroskills in Lille was ongekend; ze gingen naar huis met 3 gouden, 1 zilveren en 1 bronzen medaille en 4 certificaten voor excellent vakmanschap. We zijn vaak bescheiden over het niveau van het Nederlands vakmanschap, maar zij bewezen dat we ons daarvoor allerminst hoeven te schamen!’

2015

Voor 2015 wil de OOM-directeur bereiken dat de PTT vooral ingezet wordt voor opleidingen of trainingen om het vakmanschap te vergroten. ‘En, met de Leerwerkbijdrage willen we meer effect sorteren; het aantal bbl-leerlingen dat nu binnen de reguliere leertijd van 2 jaar daadwerkelijk een diploma haalt, is met 52 procent te laag. Met onze scholingspoolformule en een speciaal cursusaanbod voor praktijkopleiders willen we daarom het praktijkleren professionaliseren, komend jaar’, besluit Yperlaan het vraaggesprek.

OOM