Faillissement Imtech creëert onzekerheid in metaalsector

Er is veel onzekerheid onder metaalbedrijven die zaken doen met het failliete Imtech. De Koninklijke Metaalunie heeft een bedrijfsjuridisch team klaarstaan voor hulp aan lidbedrijven. Inmiddels is duidelijk dat een aantal onderdelen, waaronder Imtech Marine, Imtech Traffic & Infra en Imtech Toegangstechniek, overgenomen zijn in de afgelopen week.

De Koninklijke Metaalunie heeft een bedrijfsjuridisch team klaarstaan voor hulp aan lidbedrijven die zaken doen met één of meerdere delen van het failliete Imtech. ‘We hebben sinds 14 augustus behoorlijk wat telefoontjes gehad van bedrijven die zaken doen met één van de 124 bedrijven die vallen onder de Imtech-vlag. Rode draad in die telefoontjes is de onzekerheid waarin zij verkeren. Onzekerheid omdat niet bekend is welke Imtech-bedrijven een doorstart gaan maken’, zegt bedrijfsadviseur en stafjurist Fred Schoenmakers van de Metaalunie.

Welke onderdelen zijn er inmiddels precies verkocht?

– Imtech Marine: verkocht aan familiebedrijf Pon Holdings en investeringsmaatschappij Parcom Capital;


– Imtech Nordic: het verkoopproces loopt nog, maar zal naar verwachting op korte termijn worden afgerond. In aanloop daarnaar is het onderdeel ondergebracht in een aparte bv;


– Imtech Traffic & Infra: investeringsmaatschappij Egeria neemt de divisie Traffic & Infra over, zo lieten de curatoren maandag weten;


– Imtech Belgium: wordt overgenomen door het Belgische bouwbedrijf Cordeel Groep;


– Imtech Toegangstechniek: Record Holding Nederland, een dochteronderneming van het Zwitserse Agta Record, koopt Imtech Toegangstechniek.

De curatoren zijn in overleg over de verkoop van andere onderdelen en verwachten deze week nog een of meerdere transacties bekend te kunnen maken.

124 bedrijven 

‘We hebben de bewindvoerders gevraagd zo snel mogelijk duidelijkheid te geven welke onderdelen een doorstart gaan maken en welke niet.’ Uit het verleden weet Schoenmakers echter dat dat nog wel even kan duren. Hij weet uit ervaring met Fokker en DAF dat daar zo maar een paar weken overheen kan gaan. ‘Dus moeten we het doen met wat we nu weten. En dat is niet veel.’ Van lang niet alle delen van Imtech is trouwens duidelijk dat ze tot de Imtech-groep behoren. Schoenmakers: ‘Zo behoren bedrijven als Kiekens, Van Looy Group en Peek Traffic ook tot het concern. Uit KvK-stukken blijkt dat er onder Royal Imtech NV een kerstboom van ongeveer 124 bedrijven hangt. En daar zullen veel bedrijven en Metaalunie-lidbedrijven zaken mee doen.’

Onzekerheid

‘De aard van de reacties van de Metaalunie-leden is vooral onzekerheid’, zegt Schoenmakers. ‘Als eerste onzekerheid over de betalingen; krijg ik openstaande posten overgemaakt. Een ander risico is of je reeds geproduceerde delen wel of niet moet gaan uitleveren met het gevaar dat er uiteindelijk niet betaald wordt. In dat geval is het heel belangrijk te weten of onderdelen een kans maken op een doorstart’, aldus de bedrijfsadviseur.

Vorderingen 

Verder is er onzekerheid over of je een verworven opdracht ook moet afmaken en tot slot over of je wel of niet aan een opdracht moet beginnen. ‘Ook kreeg ik een vraag of je een reeds afgeleverd product moet terughalen en of dat kan via het zogeheten eigendomsvoorbehoud. Dat kan niet altijd vanwege andere onderliggende overeenkomsten.’ Schoenmakers weet dat er bedrijven zijn die financieel in de problemen komen als de uitstaande vorderingen uiteindelijk niet worden betaald. ‘Ik heb bedrijven aan de lijn gehad die zeggen dan in problemen te komen.’

Metaalunie-leden die zaken doen met Imtech, kunnen terecht bij het Metaalunieteam via bj@metaalunie.nl of telefoonnummer 030-605 33 44.