Dynobend transformeert naar buigspecialist met lef

Dynobend heeft een turbulente periode achter de rug. Na de overname door de Nivora Groep in 2016 heeft de producent van buigmachines een aantal noodzakelijke maar belangrijke strategische beslissingen genomen en doorgevoerd. Het resultaat daarvan was voor het eerst zichtbaar op de afgelopen Technishow in Utrecht.

Op deze vakbeurs werden we verrast door een compleet nieuwe huisstijl, kleur en niet onbelangrijk de nieuwe buigmachinelijn Erasmus, hydraulisch aangedreven doornbuigmachines. Een maand later lanceerde Dynobend op de vakbeurs Tube met de Tube Optimizer een wereldprimeur. We spreken met verkoopdirecteur Mark Luttikhuis en business development manager Emile Vonk over deze transitie. Dynobend werd in 1988 opgericht door Johan Scholten. Het bedrijf is vooral uniek in de productie van verticale buigmachines. Medio 2016 neemt de Nivora Groep (zie kader) het bedrijf over. In 2017 komt Mark Luttikhuis aan boord als de nieuwe commerciële baas van Dynobend.

Luttikhuis is afgestudeerd werktuigbouwkundige, met daarna de studies technische bedrijfskunde en MBA. Zijn loopbaan begon bij Wouter Witzel (Eurovalve – AVK), daarna Nijhuis Pompen (Pentair) en Taico (ook onderdeel van Pentair) en nu sinds 2017 als commercieel directeur bij Dynobend. ‘Ik heb altijd gekozen voor bedrijven in de maakindustrie die opereren in een internationale omgeving. Ik ben er trots op wat wij tot nu toe op zo’n korte termijn bij Dynobend hebben bereikt. De groeiambitie is helemaal terug: ‘We weten nu al dat onze omzet dit jaar significant zal stijgen ten opzichte van vorig jaar. Én onze opdrachtenportefeuille voor 2019 stemt ons bijzonder vrolijk en geeft veel vertrouwen voor de toekomst’.

  

Uitstraling

Echter daar ging wel een ingrijpende periode aan vooraf. ‘Vanaf medio 2017 zijn wij ons – met een dwarsdoorsnede van alle afdelingen – gaan bezinnen op de toekomst. Daarvoor hebben we het marketingbureau/reclamebureau Artica uit Ootmarsum in arm genomen. Met zijn allen probeerden we antwoorden te krijgen op de volgende vragen: ‘waar willen we naar toe?’ en ‘welke uitstraling hoort daar bij’. ‘Na vele sessies met indringende gesprekken onderling en met klanten werd duidelijk dat we afscheid moesten nemen van ons behoudende karakter. Die samenwerking binnen alle geledingen van het bedrijf was indrukwekkend’, herinnert Luttikhuis zich nog heel goed. ‘Met alle indrukken, meningen en standpunten zijn we aan de slag gegaan. Waar we het met zijn allen over eens waren, is dat we lef en innovatief denken en handelen wilden uitstralen.’ Met alle gegevens, indrukken en wensen zijn de conceptdenkers van het reclamebureau aan de slag gegaan. Het nieuwe logo en het gedurfde kleurgebruik zijn daar de zichtbare uitkomsten van.  

Hollandse Meesters in Maatwerk, Techniek & Beleving

‘Naast deze huisstijl wilden we ook een compleet nieuwe uitstraling. We wilden een uniek en onderscheidend stempel op de machines drukken, een beetje uitdagend ook’, vertelt Luttikhuis. Hollandse Meesters in Maatwerk, Techniek & Beleving. Van daaruit was de link naar de Hollandse meesters snel gelegd. De naam Rembrandt was natuurlijk voorbestemd voor onze basisbuigmachines met de unieke verticale klemming. Erasmus werd gelinkt aan onze nieuwste lijn doornbuigmachines. Daarnaast hebben de naam Thorbecke als vrijdenker ingeruimd voor de verticale vrijevorm machines.

Technishow

De Erasmus-lijn is een doorontwikkeling van de bestaande lijn doornbuigmachines met hydraulische klemming en servo-rotatie. Deze zijn voor het eerst gepresenteerd op de afgelopen Technishow in Utrecht. ‘Deze lijn is voor het simpele buigwerk voor een aantrekkelijke prijs, zeg maar de ideale mix van prijs/kwaliteit’, zegt Emile Vonk. Hij is vlak voor de Technishow in dienst gekomen van Dynobend en heeft met zijn sales- en marketing collega’s gezorgd voor de presentaties op de Technishow en de vakbeurs Tube in Düsseldorf. Op deze laatste beurs kwam Dynobend zelfs met een wereldprimeur, de DTO (Dynobend Tube Optimizer) die via een uniek algoritme en met behulp van een digitale meetkast ervoor zorgt dat slechts na enkele proefbuigingen het gewenste buigproduct op 1 mm nauwkeurig buigt.

Toekomst

Na deze veranderingen zit Dynobend ook nu niet stil. Zo heeft het bedrijf zijn toekomst al redelijk ingevuld. Een van de speerpunten daarin is softwareontwikkeling. Luttikhuis: ‘Met behulp van software-innovaties willen we het gebruiksgemak van onze buigmachines verbeteren en de productiesnelheid vergroten. Een andere doel is om de interface met de gebruiker te verbeteren, zeg maar industrie 4.0, zodat de klant bijvoorbeeld op afstand zijn buigmachine kan monitoren en sturen.’

De rest van de toekomst ruimt Dynobend in voor maatwerk. Vonk: ‘We zijn uniek met doornbuigmachines met verticale klemming. maar de klant wil meer. De klant wil maatwerk, dat wil zeggen buigmachine(s) met automatische aan- en afvoer, handling en verder automatisering. We hebben daar toegevoerde waarde in. Zo hebben we al vele unieke systemen ontwikkeld en opgeleverd. Dynobend wil daarmee naar buiten. Maar helaas kan en mag ik niet vertellen over de meest bijzondere projecten. Steeds vaker krijgen we te maken met een non-disclosure agreement, dus dan zit er geheimhouding op zo’n project. Niet alles is geheim, zo zijn we momenteel bezig met interessante projecten voor Rainier en King Abdul Aziz waar we heel trots op zijn. Kort gezegd zit onze expertise in de combinatie van het oplossen van buigvraagstukken met hulp van handling en robotisering die op elkaar zijn afgestemd zodat de klant een zo hoog mogelijke productie en productiekwaliteit kan halen.’