Duitse campagne tegen namaakmachines

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

FRANKFURT – De Duitse industrie krijgt steeds meer last van vervalsingen en plagiaat. Met name in Azië worden nogal eens componenten, gereedschappen en zelfs hele machines aangetroffen die absoluut niet uit de fabriek van het betreffende merk komen. De branchevereniging van de Duitse machinebouwindustrie VDMA is onder de naam Pro Original daarom onlangs een campagne gestart met als doel klanten bewust te maken van de waarde van originele technologie.

Alles bij elkaar zegt de Duitse machine- en installatieindustrie voor 5 miljard euro per jaar aan schade te leiden. Zelfs op beurzen durven Aziatische exposanten gerust een namaakmachine tentoon te stellen. ‘Het probleem met namaak is groot’, constateert dr. Gutmann Habig, branchemanager bij de VDMA. ‘We richten ons met deze campagne in eerste instantie op de gebruikers van de technologie en niet op de criminelen zelf.’ Habig wijst erop dat voor Europese gebruikers een thema als veiligheid niet uit het oog mag worden verloren. Namaakproducten voldoen vaak niet aan allerlei veiligheidseisen. Bij de campagne hoort een apart logo, waarin de c van copyright gecombineerd wordt met een vingerafdruk.
Franc Coenen

Meer over dit onderwerp in het volgende nummer (week 36) van Vraag en Aanbod.