Dodelijk ongeval blijkt fataal voor BSB Staalbouw [Update]

Het dodelijk ongeval bij het plaatsen van de vizierschuif in de sluis van Driel, heeft BSB Staalbouw de das omgedaan. Door dat ongeluk liep het werk drie weken vertraging op. Een doorstart lijkt vanzelfsprekend door uitstaande orders die op korte termijn moeilijk door een andere partij zijn over te nemen.

Een van de opdrachtgevers waarvoor BSB Staalbouw werkte, is Rijkswaterstaat, dat vorige week de financiële problemen bij BSB Staalbouw voor het voetlicht bracht. Rijkswaterstaat beraadt zich momenteel op hoe het verder moet met al deze projecten.

Dodelijk ongeval

Zo was BSB Staalbouw betrokken bij vervanging van de vizierschuiven van stuwcomplex in Driel, daarbij kwam een duiker tijdens het werk om het leven. Ook kwam het bedrijf in 2015 landelijk in het nieuws door het hijsongeval bij de Julianabrug in Alphen aan den Rijn. Directeur Jan Pesie van BSB Staalbouw was niet bereid ons te woord te staan. Maar aan Omrop Fryslân liet hij dinsdag weten dat het dodelijk ongeval bij het plaatsen van de vizierschuif in de sluis van Driel het bedrijf de das heeft omgedaan. Door dat ongeluk liep het werk drie weken vertraging op. ‘Dat zorgde voor 1,5 miljoen euro extra kosten voor ons, die we niet op iemand konden verhalen. Daardoor konden we het financieel niet redden’, aldus Pesie.

Interview met Vraag&Aanbod

Dat dit sluizenproject voor BSB een zwaarbevochten project was, bleek tijdens het interview dat Vraag & Aanbod in augustus had met Pesie naar aanleiding van het succesvol plaatsen van de eerste vizierschuif in Driel, eind augustus. (red.: dit interview zou later dit jaar worden gepubliceerd maar wordt nu achterhaald door dit faillissement)

Megaproject blijkt wel te groot

BSB Staalbouw verrichtte deze werkzaamheden in opdracht van Siemens voor opdrachtgever Rijkswaterstaat. Siemens klopte medio 2013 aan bij  staalbouwer BSB om samen het aanbestedingstraject in te gaan. Pesie in het interview afgelopen augustus: ‘Dat (red.: om de opdracht aan te nemen) was toentertijd nog een best zware beslissing. Kunnen wij zo’n megaproject aan? Is het niet te groot voor ons? Maar nu de eerste schuif met succes is geproduceerd én geplaatst, kan ik zeggen dat we daar goed aan hebben gedaan.’ Achteraf best wel zure woorden van Pesie en die helaas nu in zijn nadeel hebben gewerkt. De opdracht bleek toch te groot. Voor BSB betekende deze opdracht drie jaar werk, de verwerking van een kleine 2.000 ton staal en een orderomvang van 25 tot 30 miljoen euro. En dat werk bestond uit de productie en installatie van de zes gigagrote stalen schuiven van elk 9 meter hoog, een diameter van 48 meter en 360 ton zwaar.

Doorstart

De curator zal de 77 medewerkers ontslag aanzeggen. Hun loon zal de komende weken worden betaald door uitkeringsinstantie UWV. Een doorstart zal ongetwijfeld volgen want alle knowhow voor de productie van de zes vizierschuiven liggen bij BSB Staalbouw en zijn niet zo maar door een willekeurige staalbouwer over te nemen.


BSB Staalbouw is overigens een doorstart van Bergum Staalbouw dat in 2003 failliet ging.

www.bsbstaalbouw.nl