Cummins gaat 3D-printen met nieuwe H2 Binderjet-technologie van HP

Het is lange tijd stil geweest na de aankondiging door GE Additive van hun binder jetting 3D-printer. Deze printer is met name ontwikkeld als alternatief voor het maken van kostbare gietstukken met een lange doorlooptijd. De Amerikaanse fabrikant van onder andere grote dieselmotoren Cummins investeert nu als een van de eerste in de nieuwe technologie, de H2 Binderjet.

GE Additive heeft de binder jetting machine eind 2017 aangekondigd onder de werknaam H1. Deze werd toen gepresenteerd als alternatief voor het traditionele gieten van grotere onderdelen. De machine waarin Cummins nu investeert, is nog steeds een bètamachine. De naam is veranderd in H2, de technologie is gelijk gebleven. De producent van dieselmotoren, hybride en elektrische platformen voor energieopwekking en aanverwante producten, laat de nieuwe 3D-printer voorlopig in het GE Additive lab in Cincinnati staan. Twee teams van Cummins gaan hier samen met de specialisten van GE Additive aan de slag met het printen van grote metalen componenten.

Ambitieuze plannen

Cummins heeft ambitieuze plannen met 3D-metaalprinten. Het beschikt al over in totaliteit vier poederbed laser machines, waarvan er twee geleverd zijn door Concept Laser, de Duitse AM-dochter van GE Additive. Deze machines zijn bedoeld voor de productie van kleinere onderdelen. Recent is de serieproductie van een low volume product, een steun, gestart. De uitbreiding met de binder jetting machine biedt de kans om ook grotere onderdelen te gaan 3D-printen. Binder jetting betekent dat een printkop over het poederbed beweegt en waar poeders met elkaar verbonden moeten worden, het systeem een vloeibare agent injecteert die als bindmiddel fungeert. De op deze wijze laag voor laag opgebouwde werkstukken moeten daarna nog gesinterd worden om het bindmiddel uit te branden en de vereiste materiaaldichtheid te krijgen. ‘Deze technologie heeft de potentie om onze klanten met een snellere, goedkopere productiemethode te bedienen. Een techniek die uiteindelijk minder energie vergt. Dat betekent dat we onze impact op het milieu kunnen terugbrengen’, zegt Tim Millwood, vice president global manufacturing bij Cummins Inc.

Begin 2021 serieproductie

Het Amerikaanse concern, met 62.600 medewerkers actief in 190 landen, viert dit jaar het eeuwfeest. Precies honderd jaar geleden werd Cummins opgericht. De komende jaren wil Cummins 3D-metaalprinten stap voor stap gaan inzetten voor serieproductie. Zodra de testen met de nieuwe machine bij GE Additive zijn afgerond, wordt de binder jetting machine ingezet in een pilot productielijn. Begin 2021 verwacht Cummins dat de complete industriële productielijn met de binder jetting machine operationeel zal zijn. Dan kan het middelgrote en grote complexe onderdelen 3D-printen. Het productietempo zal dan veel hoger liggen dan bij de huidige generatie poederbed laser metaalprinters. De binder jetting machines printen 60 tot 100 keer sneller dan laserprinters, afhankelijk van de complexiteit van de onderdelen. Ook de kosten liggen lager.