Column week 50: Opnieuw leren lopen

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Toch zo aan het einde van het jaar nog maar even enkele cijfers die betrekking hebben op de Nederlandse maakindustrie. Gegevens die we optekenen tijdens de laatste ronde tafeldiscussie in 2010 die Vraag en Aanbod in nauwe samenwerking met PKM heeft gehouden met een handvol heren, wederom helaas geen dames, ondernemers.

Tijdens deze – best wel pittige discussies – verzorgt PKM adjunct-directeur Frank Oosterbroek voorafgaand aan de discussie het economisch weerbericht in de maakindustrie. Zo actueel mogelijk zet hij de diverse cijfers neer.

Het Bruto Nationaal Product (BNP) groeit in 2010 met 1,7 procent. En dat is een mooi cijfer gezien de min 4 procent in 2009. Zij het dat deze plus voor het grootste gedeelte is toe te schrijven aan de export, de binnenlandse maakvraag blijft een lastig verhaal.

Internationaal gezien komt de ‘wereld’ in dit jaar uit op een plus van 4,8 procent. De Eurozone blijft hangen op een plus van 1,7 procent. Duitsland daarentegen zit op plus 3,3 procent. De verwachtingen voor 2011 zitten mondiaal gezien ook in de plus, maar zullen ietwat lager uitvallen dan over 2010.

De industriële groei voor Nederland komt volgend jaar uit op 2 procent. Hierbij moet worden aangetekend dat de overcapaciteit en de prijsdruk in de industrie nog wel even zullen aanhouden. Ook de verschillen in de diverse sectoren zijn volgend jaar nog niet van tafel. Kijkend bijvoorbeeld naar de verspaning, is de verbeterende orderpositie wisselend, bij het plaatwerk ziet het er beter uit. Een gestage toename van de orderpositie en betere winstgevendheid. De staalconstructie heeft een sterke daling laten zien in de orderpositie. Met een min 40 procent, sta je niet te juichen. Ook de vooruitzichten zijn niet florissant. De machinebouw doet het beter met een toename van de orderpositie.

Al met al worden er stapjes omhoog gezet. Er zijn echter nog grote verschillen in de diverse deelsectoren. Bedrijven zullen ook in 2011 efficiencyslagen moeten gaan maken, of, anders gezegd, opnieuw moeten leren lopen. Kijk in de markt, kijk bij uw conculega en kijk of diverse (branche) organisaties u hierbij kunnen faciliteren. Het is in elk geval in het belang van uw onderneming.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.