Column week 43: Social-talk op www

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Social media is de toepassing voor het delen van informatie via internet. En er zijn legio mogelijkheden om dit te doen. Via Facebook, YouTube, Linkedin en Twitter bijvoorbeeld. Maar ook Hyves, NuJij en Schoolbank behoren tot de verzameling social media. Vele miljoenen Nederlanders doen hieraan mee.

Het is feitelijk niet anders dan je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt. En je wilt ergens ‘bijhoren’ of ‘meetellen’. En dat kan op het zakelijke en bedrijfsmatige ingaan, maar natuurlijk ook als verstrooiing en meer als aardigheidje in privétijd.

Kijken we naar de zakelijke kant, zie je dat er op diverse social media discussies ontstaan over bepaalde ontwikkelingen. Ook binnen de maakindustrie wordt hierop steeds meer ingespeeld. Het gebruiken van social media kan voor elk bedrijf interessant zijn, groot of klein maakt in dit geval niet uit. Er kunnen heel verrassende contacten door ontstaan.

Maar er kleven ook nadelen aan. Online reputatieschade is de meest in het oog springende. Als onderneming moet je naar mijn overtuiging wel enige spelregels in acht nemen of liever gezegd opstellen. Reputatieschade veroorzaakt door een van uw eigen werknemers, zal geen enkele werkgever prettig vinden. Maar je moet het hieromheen te vormen beleid, wel in redelijkheid neerzetten. Zorg er in elk geval voor dat medewerkers zich ervan bewust worden dat zij zich bij het gebruik van social media in het publieke domein – voor velen toegankelijk – bevinden en dat ze zich hiermee een rol aanmeten als bedrijfswoordvoerder. En dit brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Wijs ze hierop.

Een sociale media richtlijn behoort ook tot de mogelijkheden. Hierin kunnen afspraken staan over wat er wel en niet mag worden gecommuniceerd. Want hoe ga je om met concurrenten. Mogen medewerkers met conculega’s in discussie gaan? En wat te denken van nieuwe productontwikkelingen, innovaties die je toch nog even liever binnenshuis wilt houden? En dan zeker de bugs die zich bij de doorontwikkeling hebben voorgedaan.

Dergelijke risico’s moeten worden vermeden. Genoemde zaken met de eventuele ‘loslippigheid’ beperkt zich overigens niet tot de werknemerslaag in de organisatie. Dus kijk goed naar alle medewerkers in uw organisatie. Van hoog tot laag. Tot slot kunnen de richtlijnen die binnen uw bedrijf zijn opgesteld bij nieuw aan te stellen personeelsleden worden meegenomen in het arbeidscontract.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.