Column week 35: Nieuw maakseizoen

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Het najaarsseizoen in de Nederlandse maakindustrie is begonnen. Traditioneel met Technische Industriële Vakbeurs, TIV, in Hardenberg. Vraag en Aanbod doet – uiteraard – verslag over deze maakbeurs.

Met 390 exposanten is dit een goede start. Vooruitlopend op deze twaalfde editie kunnen we vaststellen dat het najaar van 2010 in onze sectoren nog best wisselvallig zal zijn. De vooruitzichten zijn dan ook wisselend. In elk geval beginnen we zo vlak na de vakantieperiode met vol goede moed.

Tenminste als u op vakantie bent geweest. Diegene die zich even van de dagelijkse ‘sleur’ heeft kunnen losrukken, zal het gevoel hebben er weer lekker tegenaan te kunnen. Dit is in elk geval de bedoeling van het houden van vakantie. Met ‘de kop leeg’ gaan wij, de redactie van Vraag en Aanbod, er in elk geval weer flink tegenaan.

Tijdens de drie TIV-beursdagen brengen we drie extra TIV-nieuwsbrieven. We vervolgen de ingeslagen weg die we vorig jaar als redactie zijn gestart. De reacties hierop waren lovend en dus positief. En zo hoort het ook.

Als u dit leest, zit TIV er alweer bijna op. We hebben dan ook de, door Vraag en Aanbod georganiseerde, workshop ‘Omzet scoren met Google’ achter de rug. Het aantal deelnemers overtrof overigens onze verwachting. Honderd aanmeldingen hebben we ontvangen en iedere deelnemer weet nu inmiddels hoe de omzet kan worden verhoogd met Google. Want 90 procent maakt gebruik van zoekmachines en maar liefst 94 procent hiervan gebruikt Google. Dus de vindbaarheid van uw bedrijf binnen deze populaire zoekmachine is zakelijk gezien van groot belang.

Maar er is natuurlijk meer. Naast de extra nieuwsbrieven brengen we volgende week in een nabeschouwing de meest interessante zaken onder uw aandacht. Met ook hierin verweven hoe diverse exposanten tegen de rest van 2010 aankijken en wellicht al enige economische beschouwingen voor 2011. Welke kant gaat het volgend jaar op, wat zijn de verwachtingen van de bedrijven en wat kunnen de deskundigen hier nu al over zeggen.

Kortom, met Vraag en Aanbod blijft u binnen de Nederlandse maakindustrie op de hoogte. In de volle breedte en op alle fronten.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.