Column: Sterk merk

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Coca-cola, Heineken, Unox, Grolsch, Senseo van Philips & Douwe Egberts, Microsoft. Zo maar een paar sterke merken. Is dit nu alleen weggelegd voor grote concerns met enorme marketingbudgetten? Of kunnen kleine mkb-ondernemers die niet beschikken over enorme marketingbudgetten toch ook hun merken laten groeien?

Volgens deskundige en directeur van het tuinmeubelbedrijf Bukatchi, Frank Krake, kan ook een kleine ondernemer op een redelijk simpele manier een ijzersterk merk opbouwen. Dit staat in zijn prijswinnend proefschrift. Krake heeft zes vuistregels geformuleerd die noodzakelijk zijn voor het bouwen aan een sterk merk. Deze zijn achtereenvolgens: creëer merkbewustzijn; gebruik uw eigen passie; zet uw merk op uw product; onderscheid uzelf; doe aan co-branding en blijf consequent. Nu, de meeste spreken voor zich.

Toch er maar even eentje uitgelicht waar de maakindustrie nauw bij betrokken is geweest en nog steeds bij is betrokken. De co-branding waarbij ik even het voorbeeld wil noemen van Senseo (Philips consumentenmarkt) en de koffiepads (Douwe Egberts). Dit is een wel heel fraai voorbeeld van co-branding. Twee op zich al sterke merken koppelen hun corebusiness als consumentenleverancier en koffiebrander. Philips bedacht een nieuw koffieconcept en Douwe Egberts kwam met de diverse smaken pads.

Prachtig toch? En, kijkend naar de maakindustrie, de betrokkenheid was en is nog steeds groot. De productielijnen voor de Senseo zijn gebouwd door Stevens Engineering in Emmen. In Grimbergen staat inmiddels een bedrijf dat koffiepads maakt, in Drachten staan productielijnen die Senseo-apparaten repareren en Tyco Fire & integrated Solutions in Woerden maakte voor de koffiepadfabriek een zeer ingewikkelde sprinklerinstallatie. En ik zal ongetwijfeld nog wel enkele bedrijven vergeten te noemen die ook hun bijdragen hieraan hebben geleverd.

Mooi om te zien hoe veel maakbedrijven en toeleveranciers hierbij zijn betrokken. Maar toch even een opmerking hierbij die u wellicht al voelt aankomen. Waarom doen deze bedrijven daar nu zo weinig mee? Ik bedoel dat ze hebben bijgedragen aan het succes van bovengenoemd artikel. Daar moet je juist als bedrijf mee naar de buitenwereld. Alleen of gezamenlijk met desnoods een beeldmerk als bijvoorbeeld toeleverancier Senseo. Maak het in elk geval spraakmakend en dit zal zeker vervolgopdrachten genereren. Of niet soms?

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl