Brakel Interieurgroep vraagt ontslag aan voor 42 medewerkers

Brakel Interieurgroep heeft ontslag aangevraagd voor 42 medewerkers. Het bedrijf, opgericht in 1945, is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van plafondsystemen, scheidingswanden, kasten, werkbanken, deuren en maatwerkproducten.

Om concurrerend te kunnen blijven, heeft de directie besloten een aantal uitvoerende activiteiten voortaan uit te besteden. In overleg met de sociale partners is een sociaal plan opgesteld. Ook worden de betrokken medewerkers zoveel mogelijk naar nieuw werk begeleid.

Houtverwerkende industrie

‘Onze activiteiten binnen de houtverwerkende industrie en het plaatsen van onze wanden en plafondsystemen op locatie leveren onvoldoende toegevoegde waarde’, verklaart directeur Bas Rooskens. ‘Die toegevoegde waarde is er wel als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe producten en de regie van nieuwe projecten. Dat betekent echter dat we op dit moment afscheid moeten nemen van een kwart van onze medewerkers. Het gaat dan om mensen in de productie en monteurs die op locatie werkzaam waren.’

Crystal Wall

Het voortbestaan van Brakel Interieurgroep loopt, zo stelt Rooskens, geen enkel gevaar. ‘Integendeel zelfs. We hebben het afgelopen jaar al een aantal initiatieven genomen die zeer goed zijn ontvangen in de markt. In november hebben we onze Crystal Wall geïntroduceerd. Dat is een duurzame en unieke maatwerkoplossing die aantoonbaar energie bespaart en op een eenvoudige wijze het verduurzamen van bestaande gebouwen mogelijk maakt. Ook hebben we Kamer Drie gelanceerd. Dat is een partnernetwerk dat pasklare totaaloplossingen biedt voor afbouwprojecten in de zorgsector. Brakel Interieurgroep werkt in beide gevallen samen met andere partijen die de afbouw en installatie voor hun rekening nemen.’

Sublean

In de eerste week van januari heeft Brakel Interieurgroep een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Sublean Nederland. ‘Sublean ontwikkelt oplossingen voor uitdagingen op het gebied van klimaatverandering en de huidige economische ontwikkelingen’, vertelt Rooskens. ‘Het uitgangspunt is dat ieder oppervlak, horizontaal of verticaal, kan bijdragen aan energiebesparing, duurzame energie en klimaatbeheersing. In plaats van uit te gaan van wat een product kost, kijken wij naar wat een product kan opleveren. Beide partijen brengen hun kennis en ervaring in en zo zullen nieuwe producten ontstaan die wij gezamenlijk op de markt zullen brengen.’

Bakens verzetten

Rooskens is overtuigd dat de nieuwe initiatieven op termijn tot nieuwe arbeidsplaatsen zullen leiden. ‘Wij kiezen ervoor om dat te doen waarin wij echt onderscheidend zijn. En dat zal zeker leiden tot meer werk en tot nieuwe banen. Het afscheid is nodig om onze bakens te verzetten. Niet omdat er geen markt is voor onze producten en diensten.’