Blog Rolf Elling: ‘Neem de tijd voor een bedrijfsovername’

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Binnen de maakindustrie in ons land kennen we vele familiebedrijven. Heel veel zelfs, zo’n 55 procent van de in Nederland gevestigde bedrijven is een familiebedrijf. De definitie van een familiebedrijf is dat meer dan 50 procent van het eigendom toebehoort aan één familie, een meerderheid of tenminste twee leden van de leiding zijn afkomstig uit één familie en één familie heeft beslissende invloed op de bedrijfsstrategie en opvolgingsbeslissingen.

Het gaat vaak om bedrijven opgericht door opa, in de meeste gevallen alleen gestart en uitgegroeid tot een respectabele onderneming, overgenomen door zijn zoon, die het dan weer graag door wil zetten naar de volgende generatie.

Groot en klein, ze zijn er volop en vroeg of laat krijgen deze bedrijven met de overname te maken. En het geeft vaak een goed gevoel als het bedrijf wordt overgenomen door een familielid. Deze is vaak bekend met het bedrijf en de historie en in veel gevallen er zelf al in werkzaam waardoor het overnameproces wellicht redelijk soepel zal verlopen.

Wat belangrijk is dat voor de overname ruim de tijd wordt genomen. Het advies is om zeker een jaar of vijf voordat de overname een feit moet zijn, wordt begonnen met de voorbereidingen. Het lijkt een enorm lange tijd, maar in de praktijk blijkt dit wel noodzakelijk.

Bovendien zijn er best veel organisaties die het overnameproces uitstekend kunnen begeleiden. Kijk maar eens binnen de brancheorganisatie waarbij u bent aangesloten.

Maar er is één aspect bij de bedrijfsovername binnen de familie die de zaak kan bemoeilijken. Het gaat om een fors financieel obstakel. De belasting die moet worden betaald bij de overdracht van de aandelen ligt in ons land gemiddeld op 300.000 euro.

En dit staat in schril contrast bij de ondernemingen in België en Duitsland. Deze zijn vrijgesteld van deze belastingheffing bij een generatiewisseling.

En dat geeft toch wel wat scheve gezichten, kan ik mij zo voorstellen. In elk geval heeft het zijn impact op de concurrentiepositie. En dat kan binnen de Europese unie toch niet de bedoeling zijn.

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod