Blog: Rolf Elling maakt zicht zorgen, als ‘sociaalwerker’

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Ondernemers zetten sociale media vooral in voor naamsbekendheid en om de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten. De Kamer van Koophandel heeft dit samen met de Universiteit Utrecht onderzocht. Dat is mooi, denk ik dan, maar het rapport even verder doorkijkend, moet mij toch iets van het hart.

Allereerst zijn er altijd nog best veel ondernemers die niets doen met sociale media. We hebben het dan over bijna twee op de tien die er niets mee doen of niets in zien. Ook deze willen andere ondernemers natuurlijk bereiken.


Ondernemers die wel actief zijn op sociale media doen dit echter niet al te lang. Ze noemen dan ook tijdgebrek, maar ook gebrek aan kennis als aspecten om hieraan niet al te veel tijd te besteden.
Logisch, vind ik en begrijpelijk ook. Kijk, ik zit voor het werk elke dag best wel veel op sociale media. LinkedIn is veruit mijn favoriet. Maar als ik ondernemer zou zijn, was mijn gebruik op sociale media ook een stuk minder intensief. Ik had dan – als ondernemer – wel wat beters te doen zou ik denken. Toch moeten we het niet onderschatten. Sociale media ‘leeft’. En dit zal alleen maar toenemen. Overschatten moeten we het ook niet. Kijk naar het aantal van 42 procent dat (nog) helemaal geen account heeft en er dus niets mee doet. Dit percentage zal wel gaan dalen, maar toch.


Nog even terugkomend op de naamsbekendheid. Zoals ik er nu tegen aan kijk, zit het hem nog steeds in de combinatie. Zeker binnen de Nederlandse maakindustrie. De krant (het liefst wekelijks natuurlijk) in combinatie met de nieuwsbrieven en internet, de sociale media dus. Deze drieluik maakt het sterk, sterker kan vooralsnog niet.


En ach, als u moeite heeft met bovenstaande aspecten, u mag mij altijd contacten, dan gaan we voor en met u aan de slag, met verve.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Twitter: @VenA_Rolf

Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod