Blog Rolf Elling: Iets meer dan een schouderklopje

Medewerkers willen over het algemeen graag van de leidinggevende of de ‘baas’ horen hoe ze het doen in hun dagelijkse werk. Vaak, als ze naar behoren functioneren, ontvangen ze door het jaar heen wel eens een schouderklopje, maar eens per jaar is er meer nodig en is het goed om dit concreet te maken en ook jaarlijks vast te leggen.

Bij veel bedrijven wordt hiervoor het zogenoemde beoordelingsgesprek gehouden. Dat kan aan het einde van het jaar zijn, maar veel ondernemers kiezen er voor om dit aan het begin van het nieuwe jaar te doen, in deze periode dus.

En bij een beoordelingsgesprek geeft de leidinggevende of de ‘baas’ een oordeel over het functioneren van de medewerkers over het afgelopen jaar. Als het goed is, dan zijn er wat zaken genoteerd die de medewerker goed of minder goed heeft gedaan. Op deze wijze is er een goed jaaroverzicht.

De meeste werknemers vinden dit prettig en willen ook wel horen waarin ze zich nog kunnen verbeteren. Zijn er nog doorgroeimogelijkheden, liggen er nog kansen en wat zijn de uitdagingen? Voor ondernemers is het ook een goed moment om, als het bij een medewerker allemaal niet optimaal gaat, bij te sturen. Maar het gaat er vooral om de medewerkers te motiveren. Bovendien kunt u aangeven hoe het met de onderneming gaat. En een een-op-eengesprek met de medewerkers is toch altijd anders dan een gesprek even tussendoor.

Maar geef ook de medewerkers de gelegenheid om zelf aan te geven hoe ze vinden dat het gaat. Wat vinden ze zelf over hun functioneren, zien ze nog kansen en mogelijkheden binnen de huidige functie danwel organisatie? Laat ze maar lekker veel vragen afvuren.

En na alle gesprekken heeft u een goed inzicht in de beleving van de medewerkers en over hoe ze tegen uw bedrijf aankijken. Neem dit mee en kijk wat er mee kan worden gedaan. Want van de medewerkers krijg je zoveel waardevolle informatie en als ze zien dat er daadwerkelijk wat mee wordt gedaan, zullen ze zich in het vervolg wellicht eerder melden. En dit komt de organisatie dan weer ten goede.


Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod