Blog Roderick Vos: Smart Industry vraagt om slimme mensen

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Net als de Hannover Messe vorig jaar stond de ESEF/TechniShow van maart 2016 in het teken van de ‘digitale revolutie’ binnen de industrie. Op talloze stands prijkten de woorden ‘smart’ en ‘connected’. De nadruk leek te liggen op moderne machines en software, gebruiksvriendelijke systemen en het volledig verbinden van machine en fabriek. Maar achter deze ambitie ligt een andere, meer dringende uitdaging: de mens.

Industrie 4.0 of Smart Industry wordt vaak gepresenteerd als een disruptieve revolutie: iets wat in een aantal jaren de industrie volledig op zijn kop zal zetten. Uit het ‘oerdocument’ van de Duitse overheid, brancheorganisaties en betrokken bedrijven blijkt ook een stevige ambitie. Tegelijkertijd merken we dat de realiteit weerbarstig is. Eerder een evolutie dan een revolutie, misschien? Natuurlijk zullen techneuten zeggen: ‘De techniek is er klaar voor, dus waar wachten we nog op?’ Maar om de nieuwe techniek succesvol in de bedrijfsactiviteiten te integreren, moet ook de gebruiker er klaar voor zijn. De vierde industriële revolutie vindt niet plaats zonder effectief verandermanagement.

‘Terugblik op de ESEF/TechniShow 2016: de techniek is klaar voor Smart Industry, nu de mens nog!’ 

Luisteren naar de fabrieksvloer

Tijdens het ESEF Industriedebat benadrukten Wim Simons van Timmerije en Ton Plooij van TBP Electronics hoe belangrijk het is om aandeelhouders, managers en operationeel personeel in de veranderingen mee te nemen. Zo begon kunststofspuitgieter Timmerije een jaar geleden al aan het traject om een MES te implementeren. MES-software kan de fabrieksvloer en het ERP met elkaar verbinden. Zo kan de interne communicatie over bedrijfsprocessen geoptimaliseerd worden. Maar de implementatie van deze software kost tijd en geld. En belangrijker: het hogere management moet écht luisteren naar de ideeën en zorgen van de fabrieksvloer. Daar moet er immers dagelijks mee gewerkt worden.

‘Er moeten kosten gemaakt worden om iedereen klaar te stomen voor een digitalere manier van produceren.’  

Nieuwe mindset

Een andere manier van produceren en communiceren is vaak maar een eerste stap. In ons rapport ‘IIoT: Noodzaak voor industrie, kans voor IT-sector’ staat dat Smart Industry ook de industriële verdienmodellen gaat veranderen. Machinebouwers verschuiven meer naar dienstverlening. Bijvoorbeeld door onderhoudscontracten (predictive maintenance) aan te bieden, of zelfs machine-uren in plaats van machines te verkopen. De hele bedrijfsvoering verandert hierdoor. Data-analyse is hierbij onmisbaar, want je moet weten hoe een machine precies wordt gebruikt en wanneer onderhoud nodig is. Dat vraagt om medewerkers die op een nieuwe manier naar machines en de bedrijfsvoering kijken.
Investeringen in Smart Industry gaan dus verder dan de aanschaf van de nieuwste machines en intelligentste software. Er moeten kosten gemaakt worden om iedereen klaar te stomen voor een digitalere manier van produceren. Deze zullen op korte termijn het resultaat onderaan de streep drukken, maar op lange termijn zijn de investeringen cruciaal om het bedrijf gezond voort te zetten. Aan ons als financier de taak om, samen met ondernemers, die lange termijn in het oog te blijven houden.

Smart Industry vraagt om Smart People. En Smart People vragen om Smart Finance.


Roderick Vos – Sectoranalist Industrie ABN AMRO.