Ankerpoort kiest voor heftrucks van Toyota

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Toyota Material Handling Nederland leverde onlangs acht Tonero 2.5 tons vorkheftrucks af bij Ankerpoort in Geertruidenberg. Ook werd er voor de chauffeurs een uitgebreide instructie verzorgd.

De LPG-trucks vervangen hiermee, na zes jaar trouwe dienst, het oude Totota-heftruckpark. Bij Ankerpoort wordt veel waarde gehecht aan de betrokkenheid van de toekomstige berijders. Zij moeten er tijdens de 8-urige shifts tenslotte goed mee uit de voeten kunnen en zich prettig voelen. De acht Tonero’s bestaan uit zeven LPG en een dieselaangedreven heftruck.

Ankerpoort is gespecialiseerd in de productie van industriële minerale poeders en granulaten. De ruwe grondstoffen die nu nog ogen als ‘grove stenen’ worden er gebroken, gezeefd, gemalen of op andere manieren bewerkt. Na bewerking vormen ze de basis voor allerlei producten die in het dagelijkse leven toegepast worden, zoals staal, verven, kunststoffen, glas, asfalt, landbouwproducten, en dergelijke. Per jaar wordt er zo’n 140.000 ton aan onder andere ijzererts, bariet, bauxiet en mangaanerts verwerkt tot halffabrikaten en verpakt in zakken, bigbags of in bulk geleverd aan de diverse industrieën.

De elf hectare grote vestiging in Geertruidenberg, waar 72 mensen werkzaam zijn, is onderdeel van het Sibelco SCR concern uit België met 250 fabrieken over de gehele wereld. De Ankerpoort Groep telt negen fabrieken verspreidt over de Europese Unie. Op het grote buitenterrein waar de heftrucks voornamelijk rijden zijn de omstandigheden zwaar. Zestien uur per dag, zes dagen per week moeten de trucks in alle weersomstandigheden paraat zijn en de chauffeur een aangename werkplek bieden. ‘Dat beseffen we ons terdege’, vertelt Piet Jaspers, hoofd technische dienst van Ankerpoort. ‘Zij zitten het grootste deel van de dag op de truck en moeten dus comfortabel kunnen zitten en goed en efficiënt hun werk kunnen doen. We zochten dan ook een functionele truck met uitstekende ergonomische en veiligheidsverhogende eigenschappen. Met de Toyota 7-serie hebben we zes jaar naar tevredenheid gewerkt. In het vervangingstraject hebben we ook objectief gekeken naar andere leveranciers, maar de keus is toch weer op Toyota gevallen.’