‘Klant moet zich klant voelen bij Trumpf’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

TRUMPF Nederland directeur Menko Eisma kijkt terug op een mooi en druk jaar, met primeurs op de beurzen Technishow en Euroblech. Maar ook een jaar met onzekere ‘wolkjes’, als de verkiezing van Trump in de Verenigde Staten en de Brexit. In het nieuwe jaar verwacht Eisma dat de groei die nu is ingezet, zich zal doorzetten.

‘We hebben een heel mooi jaar gehad’, zegt een tevreden Eisma. Een jaar met primeurs en veel beleving bij onze klanten, met name door de beurzen Technishow en de Euroblech. We hebben het product Axoom in de markt gezet en op de Euroblech onze nieuwe modulaire lasersnijmachine gepresenteerd. We hebben gemerkt dat de investeringsbereidheid in de Nederlandse plaatbewerkingsindustrie goed is, mede door de lage rente. Wat betreft de omzet verwacht ik dat de lijn die nu ingezet is zich zal doortrekken. Al zie ik nog wel een paar wolkjes in de lucht die me zorgen baren, zoals de verkiezing van Trump en de Brexit. Maar het zijn gelukkig niet meer dan wolkjes.’

 

Naast het personeel

Eisma: ‘Wij willen als Trumpf naast de klant staan, als een echte partner. Dat begint al dat je als management naast je personeel moet staan. Het is net een sportteam, de condities moeten goed zijn. Daarom hebben we een vitaliteitsprogramma voor het personeel, dat vooral een goede balans tussen werk en privéleven stimuleert. Als onze werknemers ontspannen zijn, kunnen ze ook net iets extra’s doen voor klanten. De Nederlandse vestiging van Trumpf loopt met deze benadering voorop binnen het Trumpf-concern.’ Eisma denkt dat het komt doordat Nederland een ander soort markt is dan bijvoorbeeld Duitsland, wij Nederlanders zijn erg open en flexibel.’

Totale proces

Volgens Menko Eisma is een gemeenschappelijke visie het belangrijkst bij een partnerschap. Of een bedrijf nu groot of klein is, met een enorm of krap budget, doet er minder toe. ‘Een samenwerking met Trumpf is juist interessant voor kleine bedrijven, we staan dichtbij en zijn niet onbetaalbaar. Ik vraag ondernemers om alsjeblieft naar het totale proces te kijken en een leverancier te kiezen die betrouwbaar is en investeert in de toekomst. Zo’n leverancier kan een bedrijf, groot of klein, verder helpen.’ Trumpf moet een proces garanderen en niet alleen een machine. Eisma: ‘Er is grote behoefte aan ondersteuning en het meehelpen van het optimaliseren van het proces.’ Kennisoverdracht is daarbij belangrijk. Vanuit de Nederlandse vestiging worden daarom regelmatig GoToMeetings gehouden, een soort webinars. Die zijn bedoeld om klanten op een snelle manier bij te scholen. ‘Erg populair, mede omdat ze niet zo belastend zijn qua tijd voor onze klanten.’

Klanttevredenheid

 ‘Het is heel belangrijk dat de klant zich klant voelt en ervaart dat in een wereld die heel snel gaat, er goed naar hem geluisterd wordt.’ Maandelijks meet Trumpf daarom de klanttevredenheid. Er wordt een selectie van klanten gemaakt en gevraagd naar hun ervaringen. De negatieve punten worden opgepakt, maar ook de positieve punten komen bij het personeel van de machinefabrikant terecht. Daar leert het bedrijf heel veel van volgens Eisma. Want ook in de business-to-businessmarkt wordt klanttevredenheid steeds belangrijker. Bij Trumpf zijn ze dan ook zeker niet bang voor de mening van de klant, maar zien dat als een kans zich op alle vlakken te verbeteren.

 www.nl.trumpf.com/nl