ThyssenKrupp en Tata Steel blazen fusie af

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Thyssenkrupp en Tata Steel verwachten dat de Europese Commissie de geplande gemeenschappelijke onderneming voor de staalsector blokkeert. Na het gesprek van vandaag met de Europese Commissie verwachten Thyssenkrupp en Tata Steel dat de geplande joint venture van hun Europese staalactiviteiten niet doorgaat wegens de aanhoudende bezorgdheid van de Commissie.

Dit melden ThyssenKrupp en Tata Steel in een verklaring op hun websites. De Europese Commissie zal officieel voor 17 juni met een reactie komen op de voorgenomen fusie. De partners wachten daar niet op en hebben op basis van het gesprek met de commissie besloten nu al de fusie af te blazen.

De Europese Commissie heeft de voorgestelde verbeteringen door Thyssenkrupp en Tata Steel aan een nieuwe markttoets onderworpen. Deze toets kwam niet tegemoet aan de bezorgdheid van de Commissie, hoewel beide staalconcerns zeggen aanzienlijke verdere concessies te hebben gedaan. Een van de punten was het afstoten van de Belgische verzinklijn Segal, onderdeel van Tata Steel. De verkoop van deze zogeheten verzinklijn past in het kader van de fusie met ThyssenKrupp. Dit bij Luik gelegen dochterbedrijf bewerkt 500.000 ton staal dat van de Tata Steel staalfabriek uit IJmuiden wordt aangeleverd. Segal bedient met zijn verzinkte producten de automobielsector die voor Tata Steel van cruciaal belang is vanwege de hoge toegevoegde waarde van de producten.

De partners gaan er derhalve van uit dat de Europese Commissie de gemeenschappelijke onderneming niet zal goedkeuren. De Europese Commissie zal dit officieel voor 17 juni beoordelen.


Tata Steel, het moederbedrijf van de voormalige Koninklijke Hoogovens in IJmuiden, en industrie- en staalconcern Thyssenkrupp maakten in juni vorig jaar bekend hun staalactiviteiten in Europa samen te voegen. Ze hadden nog goedkeuring van de Europese mededingingsautoriteit nodig.

Tata Steel

Hoewel de voorgestelde joint venture voor Tata Steel een belangrijk strategisch initiatief was om een duurzame portefeuille in Europa te creëren, blijft Tata Steel zich daarvoor inzetten. Momenteel is ongeveer twee derde van de activiteiten van Tata Steel in India gevestigd. Het concern verwacht – mede door de ingebruikname van de 5 miljoen ton staalfabriek Kalinganagar – dat zijn winstgevendheid verder zal toenemen. De activiteiten in India bevinden zich in een goede positie zodat inkomsten en cashflow-prestaties zich blijven verbeteren ten opzichte van 2018-19.

 

Heroriëntatie Thyssenkrupp

Gezien het verwachte mislukte resultaat van de voorgenomen fusie zal de raad van bestuur van Thyssenkrupp AG de raad van commissarissen voorstellen om de geplande splitsing in twee onafhankelijke ondernemingen niet door te voeren. In plaats daarvan zal Thyssenkrupp zich fundamenteel heroriënteren om zijn operationele prestaties aanzienlijk te verbeteren. Als onderdeel van deze nieuwe strategie zal de Raad van Bestuur van Thyssenkrupp AG ook een beursgang van Elevator Technology aan de Raad van Commissarissen voorstellen.

Als gevolg van deze ontwikkeling zullen de verwachte boekwinsten als gevolg van de sluiting van de Steel Joint Venture niet worden gerealiseerd. Vanuit het perspectief van vandaag verwacht de Groep – met inbegrip van de Staaldivisie – een aangepaste EBIT van 1,1 tot 1,2 miljard euro. De Groep verwacht een nettoverlies voor het jaar.

 
 

Kartel zware platen
Thyssenkrupp Steel Europe AG is ook nog onderwerp van een vooronderzoek naar vermeende kartelafspraken voor zware platen en vlak koolstofstaal. De procedure op het gebied van vlak koolstofstaal is inmiddels gestaakt. Door de vergevorderde besprekingen met het Bundeskartellamt verwacht Thyssenkrupp de procedure voor zware plaat tijdig in onderling overleg te kunnen afronden. De Groep ook zal een verhoging van de bestaande voorzieningen met iets meer dan 100 miljoen euro erkennen voor de lopende kartelprocedures met betrekking tot zware platen. De voorziening wordt aldus verhoogd tot het bedrag van de verwachte boete. De vrije cashflow van de Groep zou extra beïnvloed kunnen worden door een betaling van deze boete in dit boekjaar.

Hoe verder met Tata Steel Europe

Het Financieele Dagblad liet vier mogelijke scenario’s zien hoe het nu verder moet met Tata Steel Europe nu Thyssenkrupp al een andere weg is ingeslagen. Scenario 1 is de breuk met de Duitsers lijmen. Maar wie de verklaring leest van Thyssenkrupp-topman Guido Kerkhoff krijgt niet de indruk dat de beslissing omkeerbaar is. En ook Tata Steel kijkt al naar alternatieven.

Een tweede strategie is een nieuwe Europese fusiepartner zoeken. Al voordat Tata Steel en ThyssenKrupp ‘exclusief’ werden, was Tata in gesprek met enkele Europese spelers. Die wens lijkt nog steeds te leven. De overcapaciteit moet uit de markt. Samengaan met partijen buiten Europa ligt daardoor minder voor de hand.

Scenario 3 is alleen verder, op de huidige schaal. Het lijkt niet de wens van de Indiase top te zijn, maar Tata Steel zou ook kunnen afzien van een samenwerking met een andere staalfabrikant. De staalfabriek in IJmuiden is nog altijd een winstgevende onderneming.

Tot slot zou Tata kunnen kunnen kiezen voor het scenario snijden in de Europese activiteiten, lees Britse. Desgevraagd zeiden Narendran en Chatterjee vrijdag dat het nu nog te vroeg is om uitspraken te doen over de Engelse activiteiten. Tata Steel meldde eerder al zich meer te wil focussen op India.