Kornmann Rudy kocht de kraan voor het symbolische bedrag van 1 euro van de gemeente Amsterdam. Voorwaarde voor de verkoop was dat hij de kraan zou restaureren. Dat vergde een investering van ruim 2,8 miljoen Euro. ‘Alles wat mis kon gaan, is ook mis gegaan. Er werd een bom gevonden op het terrein, de fundering bleek onvoldoende te zijn en op de dag dat de giek terug zou worden geplaatst, waaide het te hard. Bijna dagelijks werd ik gebeld: ‘Edwin, we hebben een dingetje.’ Maar uiteindelijk staat hier wel Kraan 13 in volle glorie.’
Het ‘Faralda NDSM Kraanhotel Amsterdam’ is mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Restauratiefonds, Koninklijke Saan, Van der Leij Bouwprojecten, scheepswerf Talsma en bouwingenieurs VDNPD. Kornmann Rudi: ‘Er is alles aan gedaan om het traditionele karakter te behouden. Er is bijvoorbeeld geen gewone lift, maar een industriële tandheugellift. En er zijn geen luxe ramen, maar luiken en patrijspoorten. Van de buitenzijde is het weer Kraan 13, in de kamers is het pure luxe. Op het dak is bijvoorbeeld een jacuzzi in de openlucht, met uitzicht over haven Amsterdam.’
Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…
De eerste genomineerde bedrijven voor de OOM Award 2024 zijn bekend: Holland-Utrecht (Montfoort), Nijborg Staal…
Evenementenhal Hardenberg transformeert in een dynamische hub voor innovatie en technologie tijdens de Maakindustrie Expo…
De PMI-gegevens voor april toonden voor het eerst in twintig maanden een verbetering van de…
Digitalisering is cruciaal voor het concurrentievermogen van MKB-maakbedrijven. Daarom maken Produmize en TNO nu alvast…
Vakbonden FNV, CNV en VCP geven minister Schouten (Pensioenen) een ultimatum. Het ministerie moet snel…