Grote rol SDV bij plaatbewerking

Bij Romias in Enter is onlangs het Europese hoofdkantoor van OTTO Motors gestart. Otto Motors is producent van self driving vehicles (SDV’s) en is onderdeel van het Canadese Clearpath. Martijn Jansen, directeur eigenaar van robotintegrator Romias Robotics en directeur van Otto Motors Europe vertelt op de Brabantse Metaaldagen over deze belangrijke aanwinst en de samenwerking met de metaalbewerkende industrie. Als voorbeeld noemt hij de toepassing van SDV’s in de plaatbewerking voor o.a. Trumpf en SafanDarley.

Enige tijd geleden werd Martijn Jansen door Trumpf benaderd met de boodschap dat het bedrijf zijn focus wilde verleggen naar de processen in plaats van zich alleen maar te richten op grotere, snellere en sterkere machines. Als voorbeeld noemt Jansen een geautomatiseerde buigcel met kantbank en robot. ‘In dit proces gaat er plaatmateriaal de cel in en met hulp van de robot en kantbank komt er een gekante plaat uit. Voordeel van een kantbank is dat het gereedschap in principe niet slijt en je dus eindeloos kunt doorwerken. Nadeel in dit proces is dat het gekante product groter is dan de inkomende plaat. Daarin verschilt het kanten van het verspanen, waarbij het product juist kleiner is na de verspaning. Dat betekent dat je met een robotcel binnen een aantal uren je gekante plaat vanwege het ruimtebeslag niet meer kwijt kunt. Daar heb je bij verspaning geen last van’, concludeert Jansen.

‘Trumpf vroeg ons naar de mogelijkheden van onze Otto’s SDV, zelfrijdende voertuigen. Kan een SDV het gekante plaatmateriaal op tijd afvoeren? Natuurlijk kan dat’, stelt Jansen. ‘Dat is wat we hier in ‘s-Hertogenbosch ook laten zien. Via een transportband worden de gekante platen afgevoerd naar een plek waar de SDV ze opvangt en transporteert naar een definitieve opslag. Trumpf heeft dit concept bij enkele van zijn klanten neergelegd met de vraag of dit een optie is voor hen.’

‘Trumpf is een van onze klanten, maar we werken net zo makkelijk met andere klanten. Zo heeft SafanDarley een simulatie gemaakt van twee R-Brakes kantbanken. Eén R-Brake werkt zonder logistieke automatisering en die laat zien dat deze na een aantal uren stil kan komen te staan omdat hij het materiaal niet meer kwijt kan. De andere R-Brake kantbank werkt met een Otto Motors SDV en laat zien dat je daarmee continu door kunt werken. SafanDarley zal hier op de Technologiedagen Twente op 15 en 16 mei bij Voortman Steel Machinery in Rijssen meer over vertellen’, vertelt Jansen.

Otto Motors Europe

Sinds dit jaar heeft Romias Otto Motors Europe in eigen huis in Enter. ‘Dat zijn we nu aan het opstarten. Naast de levering en installatie van de SDV’s door Otto Motors Europe houden we ons  met ons tweede bedrijf Romias Robotics bezig met algemene automatiseringsprojecten.’

Romias voert sinds 2016 de vertegenwoordiging van Otto Motors. ‘De eerste twee jaar hebben we alleen maar geoefend, getest en hebben we demonstraties gedaan met de SDV’s. Pas op de TechniShow 2018 zijn we actief de markt op gegaan’, legt Jansen uit.

Otto Motors Europe levert zijn SDV’s aan Romias en aan de andere distributeurs in geheel Europa. ‘Nu zijn we vooral nog druk met het zoeken naar distributeurs in Europa. Die in België en Polen zijn bijna afgerond. De rest volgt.’

Clearpath, het moederbedrijf van Otto Motors, heeft een productielijn ontwikkeld voor 4.000 zelfrijdende voertuigen per jaar. Die komt in een nieuwe hal, die zo groot is dat er ruimte is voor een tweede gelijke lijn. Voor de ontwikkeling van deze productielijnen heeft Clearpath een specialist in productielijnen aangetrokken die voorheen bij BMW werkte. ‘Als het zover is, kan deze lijn ook gekopieerd worden naar ons toe. Maar dan zijn we wel een paar jaar verder’, denkt Jansen.

Projecten

‘Sinds 2018, toen we actief de markt op zijn gegaan met Otto Motors, hebben we best veel projecten uitstaan. Nu we ook Europese dochter zijn van Otto Motors, kun je de projecten opsplitsen in twee soorten. Dat zijn die voor bestaande of nieuwe klanten. Daarnaast hebben we te maken met de zogeheten enterprise-projecten. Dat zijn merken die in Noord-Amerika al jaren werken met Otto Motors-producten en die via Clearpath laten weten deze ook te willen uitrollen naar Europa. Dat zijn merken als Daimler, Volkswagen, John Deere, Caterpillar.

We krijgen daardoor nu ook te maken met partijen waar we anders niet mee in aanraking zouden zijn gekomen. Al met al – de nieuwe, bestaande en enterprise projecten – hebben we nu zo’n 100 verschillende projecten lopen. Daar zit heel veel werk in, want het zijn meestal langlopende projecten met een gedegen vooronderzoek en beslistermijn. Dit houdt ook in dat we een aantal vacatures hebben uitstaan, zoals een tweetal werktuigbouwkundige engineers, een lead werktuigbouwkundige engineer, een projectleider en een verkoop binnendienst ‘, besluit Jansen.