Column: Jobhopper

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Als je van het ene bouwbedrijf naar het andere overstapt, kan dat een normale carrière ontwikkeling zijn. Het kan ook een geval van jobhoppen zijn. Dan beweeg je je niet op de lange afstandsbaan, maar dan spring je van de ene schots op de andere. Met alle risico’s van dien.

Door Piet Oskam 

Een goedlopende carrière vertoont een geleidelijk verloop, waarbij de opeenvolgende stappen een logisch verband hebben. In een eerste werkkring leer je vooral wat werken is. Als je daarin slaagt, zul je weinig behoefte hebben om direct naar een andere werkkring om te zien. Ieder bedrijf heeft er belang bij het ontwikkelingspotentieel van de medewerkers ten volle te benutten. Zo’n ontwikkelingsgerichte cultuur dient voldoende prikkels te bevatten om jong talent aan het bedrijf te binden. Boeien en binden. Daar draait het om.

Fouten maken

Als de eerste stappen op de carrièreladder met succes gezet zijn, volgen automatisch meerdere stappen. Een beginnende beroepsbeoefenaar maakt vanzelfsprekend fouten. Daar is niets mis mee. Er zijn jonge vakmensen, die zich daarvoor meer schamen dan nodig is. Zij willen dan niet blijven werken in de omgeving, waarin de beginnersfouten gemaakt zijn. Ze lopen vast in een complex van factoren, die vaak vooral persoonsgerelateerd zijn.

Schijnwerkelijkheid

Daardoor ontstaat een beeld, waarin het bij ieder ander bedrijf beter is dan bij het huidige. In zo’n schijnwerkelijkheid worden vanzelf gemakkelijk verkeerde beslissingen genomen. Men trekt de conclusie dat de gemaakte fouten vooral te wijten zijn aan de werkomgeving, maar niet aan de eigen onervarenheid. Het bedrijf heeft de jonge vakman of -vrouw een uitgelezen kans geboden om zich te ontwikkelen, maar krijgt daarvoor niet de verdiende erkenning. De gemaakte fouten worden verweten aan het bedrijf en de jonge vakgenoot zoekt zijn heil elders. Geheel ten onrechte en ook ongewenst.

Sprongen maken

Zo’n jobhopper ziet niet in dat dezelfde fouten in een nieuwe bedrijfsomgeving opnieuw gemaakt zullen worden. Het is nooit verstandig om uit gevoelens van frustratie te handelen. Als je bij een eerste werkgever de vanzelfsprekende beginnersfouten gemaakt hebt, verdient juist dat bedrijf je blijvende inzet. Als je schots en scheef door je loopbaan rent, zul je nooit van je gemaakte fouten leren. Als je verantwoordelijkheid neemt, kun je uiteindelijk een echte sprong maken. Dat kan vaak het beste in het bedrijf, waarbinnen je de kneepjes van het vak hebt eigen gemaakt.

Piet Oskam is directeur van het Centrum voor Innovatie van de Bouwkolom (CIB) in Zeist