De Specialist: QRM implementeren: de succesfactoren

Foto van: Paul Hartgers
Geschreven door Paul Hartgers

Er is veel belangstelling voor QRM (Quick Response Manufacturing), een methode om productiebedrijven te optimaliseren en de marges te verhogen. Mensen die ermee werken, ervaren dat het werk prettiger en uitdagender wordt en dat er meer gepresteerd wordt met minder moeite. QRM is een bedrijfsbrede methode die, indien goed uitgevoerd, gegarandeerd resultaat oplevert.

Paul Hartgers

Voordeel van QRM is dat de methode door Professor Rajan Suri wetenschappelijk onderbouwd is, maar altijd zeer praktisch uitvoerbaar is en zonder ingewikkelde berekeningen toegepast kan worden. Een nadeel van QRM is wel dat de methode begrijpen soms lastig is. Vooral het onderdeel systeemdynamica gaat, indien toegepast in een productiebedrijf, vaak tegen de eigen intuïtie in. En hoewel de methode zeer goed beschreven en onderbouwd is door Suri, wordt de implementatie toch vaak als lastig ervaren.

Op dit moment begeleid ik een groep van vijftien bedrijven die bezig zijn met de verbetering van hun organisatie. Uit de groep kwam de vraag of QRM een goed middel kon zijn. Hiervoor is een verdiepingsdag georganiseerd waarbij ik QRM als methode heb uitgelegd. Tevens zijn we ingegaan op eenvoudige lean-methodieken als 5S. Op basis van deze informatie zijn deze bedrijven gaan onderzoeken of QRM of een lean-methode voor hen interessant zou kunnen zijn. Het resultaat is dat drie bedrijven direct met QRM zijn gestart, één bedrijf met SMED is begonnen en vier met 5S. De rest wil toch eerst de QRM-implementaties van de anderen afwachten. Zij twijfelen nog of een QRM voor hun bedrijf zal werken of wegens omstandigheden gaan zij nog geen grote veranderingen in hun bedrijf doorvoeren.

Op zich weet ik dat QRM voor elk productiebedrijf goed zal werken. Maar daar moet de organisatie zelf ook van overtuigd zijn. Te vaak zie ik wel veel interesse voor QRM, maar schrikt men nog van de stevige veranderingen die QRM teweeg brengt. Voor bedrijven die twijfelen, kan het starten met 5S een prima methode zijn: de organisatie kan wennen aan de lean-gedachte en in de eigen praktijk zien welke voordelen dit geeft. Is men hiervan overtuigd, dan is de stap naar een complete QRM-implementatie veel kleiner.

Van de bedrijven die met 5S bezig zijn, zie ik veel resultaten. Maar het ene bedrijf is zeer tevreden en heeft zeer overtuigende verbeteringen gehaald, terwijl het andere bedrijf wel verbetering behaald, maar de organisatie hier onvoldoende van meekrijgt. Hierbij lijkt het dat de organisatie het toch als een verplicht nummer ziet en de voordelen nog onvoldoende duidelijk zijn geworden.

Drukte is knelpunt

Op dit moment is het grootste knelpunt bij de implementatie van QRM de drukte in de bedrijven. Om QRM in te voeren, zijn de kartrekkers toch best druk. Normaal kan dit wel, maar nu merken we dat door personeelsgebrek de kartrekkers het overzicht gaan missen. Dat levert een dilemma op: immers QRM gaat hun knelpunten oplossen, maar door de drukte (een knelpunt) komt men aan QRM-implementatie niet voldoende toe. Wel is nu de urgentie van QRM bij deze bedrijven erg duidelijk geworden en dus gaat men zeker door met de implementatie.

Op basis van deze al lopende trajecten bij de verschillende bedrijven, komen de succesfactoren duidelijk naar voren. Deze gelden voor de implementatie van lean en voor die van QRM:

  • De ondernemer moet er vierkant achter staan, de methode begrijpen en deze willen inzetten.
  • Er moet een expert te raadplegen zijn bij twijfel, zowel voor de ondernemer als voor de kartrekker en de organisatie.
  • Er moet in de organisatie een interne kartrekker zijn die ook een openbare actiepuntenlijst beheerd.
  • Er moet een goede inhoudelijke uitleg aan de gehele organisatie gegeven worden voordat gestart wordt.
  • Alle verbeteringen moeten met de gehele organisatie gedeeld worden. Pas hierbij wel op dat het positieve niet overdreven wordt.

Conclusie: QRM is voor elk productiebedrijf een goede methode om grote verbeteringen te bereiken. Wel dient de implementatie zeer goed voorbereid en gecommuniceerd te worden met de organisatie. In veel gevallen is 5S als tussenstap sterk aan te bevelen, vooral bij organisaties die al langere tijd zonder wijzigingen werken. Let op de genoemde succesfactoren, deze mogen nooit verwaarloosd worden. Een mislukte implementatie levert teveel schade op om dit niet vanaf het begin goed te doen.

Contact over dit onderwerp? www.vraagenaanbod.nl/thema/specialist of hartgers@pkm.nl