Actueel

Vierwieler vrachtfietsen voor de industrie

De Nederlandse fietsenmaker 4wieler.nl richt zich ook op de Nederlandse en Belgische industrie met zijn vierwieler vrachtfietsen.

In de fabriekshal in Roelofarendsveen worden de vierwielers geassembleerd. Onderdelen komen uit Europa en Azië.

‘Onze vrachtfietsen zijn ideaal te gebruiken in grote productiehallen en op industriële sites’, vertelt Robert van Hees, zaakvoerder van 4wieler.nl uit Leiden. ‘Je kunt er grote volumes mee vervoeren en het is ook nog eens ergonomisch voor het personeel.’

Met de vrachtfiets op vier wielen, die nog uitgebreid kan worden met een aanhangwagen, speelt het Nederlandse bedrijf in op de maatschappelijke trend van duurzaam ondernemen. ‘Cargo fietsen worden steeds vaker ingezet als transportmiddel in fabriekshallen, maar ook in de stad voor vervoer

van bijvoorbeeld pakketjes’, aldus Van Hees die met Vlaamse verdelers in gesprek is over de distributie van de vierwielers in België.

Nieuwe productiehal

4wieler.nl heeft recent een nieuwe productiefaciliteit betrokken in Roelofarendsveen waar de fietsen geassembleerd worden. Onderdelen komen vanuit Europa en Azië. Het frame wordt in Polen in elkaar gelast. Van Hees: ‘In de toekomst willen we hier ook gaan lassen zodat we meer mogelijkheden hebben om aanpassingen op maat van de klant te doen.’

De vrachtfiets is een van de drie productgroepen van 4wieler. Verder maakt het ook vierwielers voor de markt van personenvervoer en senioren. ‘Die laatste productiegroep is tot op heden onze belangrijkste afzetgroep’, aldus de ondernemer. De vierwieler biedt een oplossing voor minder mobiele senioren die niet meer op een tweewieler durven te rijden.

Stabiliteit en tweezits

In de markt van senioren moet Van Hees opboksen tegen de driewielers die al langer ingeburgerd zijn, maar volgens hem minder stabiliteit bieden. In het transport en in bedrijfsomgevingen ondervindt de ondernemer ook concurrentie van de tweewielige bakfiets. ‘Maar de vierwieler biedt meer stabiliteit. Bovendien lever ik de fietsen ook als duozits die zelfs met een achterbank uitgebreid kan worden, waardoor je met meerdere mensen kunt rijden.’

De vrachtfiets kan met verschillende accessoires uitgebreid worden. Ook een aanhangwagen behoort tot de mogelijkheden.
Jerom Rozendaal

View Comments

  • Inderdaad mooi bedacht.
    Voor wat betreft het laadvermogen: Frontale luchtweerstand is denk ik een groter probleem voor de gebruiker dan 3 kg meer laadvermogen ☺

  • Wat een mooi product hebben jullie bedacht.
    Het gebruik van aluminium is kennelijk alleen beperkt tot de kisten.
    Door het frame ook in aluminium uit te voeren is nog meer gewicht te besparen, waardoor het netto laadvermogen kan toenemen. Dus meer product levert directe winst op.

Recent Posts

Subsidie voor verminderen CO2-uitstoot Nederlandse industrie

Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…

2 dagen ago

Eerste genomineerden OOM Award 2024 bekend

De eerste genomineerde bedrijven voor de OOM Award 2024 zijn bekend: Holland-Utrecht (Montfoort), Nijborg Staal…

2 dagen ago

Maakindustrie Expo organiseert Hackathon

Evenementenhal Hardenberg transformeert in een dynamische hub voor innovatie en technologie tijdens de Maakindustrie Expo…

2 dagen ago

Nevi PMI eindelijk weer positief

De PMI-gegevens voor april toonden voor het eerst in twintig maanden een verbetering van de…

2 dagen ago

’10x klaar voor Industry 4.0′ start derde editie

Digitalisering is cruciaal voor het concurrentievermogen van MKB-maakbedrijven. Daarom maken Produmize en TNO nu alvast…

2 dagen ago

Vakbonden sturen kabinet ultimatum over verbetering vroegpensioen bij zwaar werk

Vakbonden FNV, CNV en VCP geven minister Schouten (Pensioenen) een ultimatum. Het ministerie moet snel…

2 dagen ago