Actueel

Tweede generatie AGV’s moet inspelen op actuele uitdagingen

Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer op hun terrein. 

Tags:
Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland, Edwin Willems, Senior Vice President VDL Groep en Karel Smits, business unit manager bij VDL Automated Vehicles ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst op de Hannover Messe. (Foto: VDL Groep)

VDL bouwt al jaren AGV’s voor toepassing in havengebieden. Sinds 2017 richt het bedrijf zich ook op kleinere AGV’s voor industriële bedrijven met zogeheten ‘gemengd verkeer’ op hun plant. Deze hybride vorm van geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd vervoer wordt in de Europese markt steeds relevanter, vanwege de vele toepassingsmogelijkheden.

Met de tweede generatie AGV’s spelen VDL en Siemens in op actuele uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs is daar één van. De beschikbare chauffeurs kunnen meer de ‘outbound’ transporten uitvoeren, terwijl een automatisch voertuig – met een beschikbaarheid van 95% – de ritten op het terrein kan uitvoeren. Ook helpt het elektrisch vervoer bedrijven om hun energiedoelstellingen makkelijker te behalen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook het aantal schades ligt lager, zo concludeerden de bedrijven uit eerdere pilots.

Siemens: van aandrijving naar digital twins

Siemens zorgt voor de aandrijving, automatisering en digitalisering, van de elektromotoren tot en met de visualisatiesoftware. De software bestaat uit geteste, gecertificeerde bouwstenen die kan worden ingezet voor diverse functionaliteiten in het voertuig. Het bedrijf levert ook de beveiligingsoplossingen.

Het systeem wordt eerst opgebouwd in een virtuele omgeving, een digital twin, waarin het logistieke proces wordt gesimuleerd. Zo kunnen in de omgeving rondlopende mensen worden gesimuleerd, kan de snelheid van het voertuig worden opgevoerd om een bepaalde performance te halen of worden laadpalen toegevoegd.

Tags:
De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

2 dagen ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

2 dagen ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

2 dagen ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

2 dagen ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago