Actueel

Niet Nedcar, maar VDL Group en Canoo verkennen samenwerking

VDL Groep en Canoo kondigen aan dat de twee bedrijven mogelijkheden verkennen om samen te werken. De bedrijven hebben samen besloten om de huidige besprekingen over contract manufacturing tussen Canoo en VDL Nedcar stop te zetten.

Willem van der Leegte, president-directeur VDL Groep, en Tony Aquila, investeerder & CEO van Canoo. (Foto: Bram Saeys)

‘We waarderen de maanden van inspanningen die VDL Nedcar heeft geïnvesteerd om ons een optie tot contract manufacturing te bieden. We zijn tot de conclusie gekomen dat het produceren van personenauto’s in Amerika beter aansluit bij onze missie en huidige focus om te investeren in de gemeenschappen en staten die samen met ons investeren in hightech-productie en het creëren van Amerikaanse banen en innovatie’, stelt Tony Aquila, investeerder & CEO van Canoo. ‘De steun van de staten Oklahoma en Arkansas stelt ons in staat om een productiestart eerder te bereiken, met minder risico’s op vele fronten. Hoewel we hebben besloten om niet verder te gaan met VDL Nedcar, hebben we ook geconcludeerd dat we met VDL Groep en de familie Van der Leegte een voortgezet partnerschap willen onderzoeken, terwijl we de beste manier en timing evalueren om Canoo uit te breiden naar Europa en voordeel willen behalen uit geavanceerde productietechnologieën.’

Nieuwe mogelijkheden

‘We kijken ernaar uit om onze relatie met Tony en het team van Canoo voort te zetten, aangezien we samen nieuwe mogelijkheden zullen verkennen’, vertelt president-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep. ‘Wij zien elektrische voertuigen als een belangrijke economische motor. We zijn verheugd om in Canoo te investeren en kijken uit naar een lange en succesvolle relatie.’

Investering

Door het stopzetten van de besprekingen over contract manufacturing bij VDL Nedcar zal Canoo beter in staat zijn om de stimuleringsmaatregelen van de Amerikaanse staten Oklahoma en Arkansas te benutten. VDL Nedcar zal de reeds door Canoo betaalde investering (25 miljoen euro) terugbetalen. Daarnaast zal VDL Groep, om de goede relatie te benadrukken, voor een bedrag van 7,5 miljoen euro aandelen in het kapitaal van Canoo kopen.

De redactie

View Comments

  • Het Canoo SUV ontwerp geeft de indruk dat er weinig rekening met de eisen van een crashtest is gehouden. Het resultaat van die test is bepalend voor het succes van VDL en Canoo.
    Renault Zoe werd met een vergelijkbaar probleem geconfronteerd.
    Het lijkt me dat er enige elementaire wijzigingen in de lay-out nodig zijn.

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

1 dag ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

1 dag ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

1 dag ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

1 dag ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago