Actueel

Mkb bereidt zich weer voor op groei

Nederlandse productiebedrijven in het mkb hebben een zware tijd achter de rug dankzij het coronavirus. 31 procent van de bedrijven had te maken met krimp in 2020, het aantal groeiers bleef sterk achter. Het aantal bedrijven met verlies bleef beperkt tot negentien procent.

In vergelijking met andere jaren ligt de focus in 2021 minder op het ontwikkelen en verbeteren van producten. In plaats daarvan is kostenbeheersing veel belangrijker dan anders. Toch bereiden veel bedrijven zich ook alweer voor op groei, zo blijkt uit de mkb barometer van Exact. Voor de barometer werden 1030 bedrijven ondervraagd in Nederland en België, waarvan tachtig Nederlandse productiebedrijven.

Productiebedrijven hielden zich vanwege corona minder bezig met het betreden van nieuwe markten. Om de zware periode zo goed mogelijk door te komen worden de productiekosten waar mogelijk gereduceerd. Ook zetten steeds meer productiebedrijven in op lokaal produceren vanwege de problemen in internationale supply chains.

Foto: Exact

Er zijn niet veel productiebedrijven die tijdig leveren als een van hun grote uitdagingen beschouwen. Toch verdient dat nog wel de nodige aandacht. Momenteel wordt 78 procent van alle zendingen op tijd geleverd. De respondenten gaven aan dat bij een late levering er een kans van 22 procent is dat een klant niet terugkeert. De combinatie van late leveringen en klanten die als gevolg daarvan vertrekken, komt overeen met een gemiddeld jaarlijks omzetverlies van 4,9 procent. Doorgerekend staat dat gelijk aan een gederfde omzet van maar liefst 7,1 miljard.

Digitalisering

Productiebedrijven kijken voor de toekomst niet alleen naar productinnovatie, ze zijn ook op zoek naar nieuwe verdienmodellen, die veelal mogelijk gemaakt worden door digitalisering. Een belangrijk voorbeeld is het direct leveren aan consumenten, wat 29 procent van de bedrijven nu al doet. Veertig procent denkt hierover of heeft concrete plannen in die richting.

Foto: Exact

Een andere ontwikkeling, die meer vanuit de vraag komt, is het toenemende aantal orders voor kleinere series. Verder bieden steeds meer productiebedrijven producten als een dienst, waarbij klanten niet voor de aanschaf, maar voor het gebruik betalen. Inmiddels houdt 29 procent van de bedrijven zich hiermee bezig.

De meeste productiebedrijven (70%) verwachten dat technologische veranderingen een sterke impact op het concurrentielandschap voor de komende jaren gaan hebben. Daarom geeft 59 procent van hen een hoge prioriteit aan digitalisering.

De redactie

Recent Posts

Subsidie voor verminderen CO2-uitstoot Nederlandse industrie

Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…

1 dag ago

Eerste genomineerden OOM Award 2024 bekend

De eerste genomineerde bedrijven voor de OOM Award 2024 zijn bekend: Holland-Utrecht (Montfoort), Nijborg Staal…

1 dag ago

Maakindustrie Expo organiseert Hackathon

Evenementenhal Hardenberg transformeert in een dynamische hub voor innovatie en technologie tijdens de Maakindustrie Expo…

1 dag ago

Nevi PMI eindelijk weer positief

De PMI-gegevens voor april toonden voor het eerst in twintig maanden een verbetering van de…

1 dag ago

’10x klaar voor Industry 4.0′ start derde editie

Digitalisering is cruciaal voor het concurrentievermogen van MKB-maakbedrijven. Daarom maken Produmize en TNO nu alvast…

2 dagen ago

Vakbonden sturen kabinet ultimatum over verbetering vroegpensioen bij zwaar werk

Vakbonden FNV, CNV en VCP geven minister Schouten (Pensioenen) een ultimatum. Het ministerie moet snel…

2 dagen ago