In de auto-industrie worden grote uitdagingen op het vlak van metaaltrekken gesteld. Wegens de emissienormen en de eisen op het vlak van veiligheid van de inzittenden in een auto, moeten de voertuigen steeds lichter, maar gelijktijdig ook steeds stabieler worden gemaakt. Volgens de marktonderzoekers van Ducker Worldwide zal het aandeel van staal met hoge sterkte (AHSS of Advanced High Strength Steel) in een auto daarbij van 68 kg in 2009 tot 204 kg in 2020 stijgen.
Deze ontwikkeling vereist op haar beurt de toepassing van geoptimaliseerde oppervlakteoplossingen voor werktuigen die steeds meer zullen worden blootgesteld aan abrasieve en adhesieve slijtage bij het trekken van AHSS en die op bepaalde plaatsen (stralen of trekstangen) zwaarder zullen worden belast. Dit zal uiteindelijk onder meer tot afval en meer stilstandtijd van de productielijn leiden.
Oerlikon Balzers ontwikkelde specifiek voor dit soort taken een coating.
Lees verder: ‘In sommige gevallen kan een besparing van 86 procent op de productiekosten worden gerealiseerd’
Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…
De eerste genomineerde bedrijven voor de OOM Award 2024 zijn bekend: Holland-Utrecht (Montfoort), Nijborg Staal…
Evenementenhal Hardenberg transformeert in een dynamische hub voor innovatie en technologie tijdens de Maakindustrie Expo…
De PMI-gegevens voor april toonden voor het eerst in twintig maanden een verbetering van de…
Digitalisering is cruciaal voor het concurrentievermogen van MKB-maakbedrijven. Daarom maken Produmize en TNO nu alvast…
Vakbonden FNV, CNV en VCP geven minister Schouten (Pensioenen) een ultimatum. Het ministerie moet snel…