Actueel

Tweede generatie AGV’s moet inspelen op actuele uitdagingen

Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer op hun terrein. 

Tags:
Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland, Edwin Willems, Senior Vice President VDL Groep en Karel Smits, business unit manager bij VDL Automated Vehicles ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst op de Hannover Messe. (Foto: VDL Groep)

VDL bouwt al jaren AGV’s voor toepassing in havengebieden. Sinds 2017 richt het bedrijf zich ook op kleinere AGV’s voor industriële bedrijven met zogeheten ‘gemengd verkeer’ op hun plant. Deze hybride vorm van geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd vervoer wordt in de Europese markt steeds relevanter, vanwege de vele toepassingsmogelijkheden.

Met de tweede generatie AGV’s spelen VDL en Siemens in op actuele uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs is daar één van. De beschikbare chauffeurs kunnen meer de ‘outbound’ transporten uitvoeren, terwijl een automatisch voertuig – met een beschikbaarheid van 95% – de ritten op het terrein kan uitvoeren. Ook helpt het elektrisch vervoer bedrijven om hun energiedoelstellingen makkelijker te behalen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook het aantal schades ligt lager, zo concludeerden de bedrijven uit eerdere pilots.

Siemens: van aandrijving naar digital twins

Siemens zorgt voor de aandrijving, automatisering en digitalisering, van de elektromotoren tot en met de visualisatiesoftware. De software bestaat uit geteste, gecertificeerde bouwstenen die kan worden ingezet voor diverse functionaliteiten in het voertuig. Het bedrijf levert ook de beveiligingsoplossingen.

Het systeem wordt eerst opgebouwd in een virtuele omgeving, een digital twin, waarin het logistieke proces wordt gesimuleerd. Zo kunnen in de omgeving rondlopende mensen worden gesimuleerd, kan de snelheid van het voertuig worden opgevoerd om een bepaalde performance te halen of worden laadpalen toegevoegd.

Tags:
De redactie

Recent Posts

Hoe realiseer je een digitale fabriek?

FME organiseert in samenwerking met KPN, Cordis Automation en Fectar op 19 juni een workshop…

4 uur ago

Vakbonden schalen op naar landelijke, tweedaagse staking

Na 21 regionale stakingen schalen de vakbonden nu op naar een landelijke staking in de…

5 uur ago

Bezuinigingen op bèta-technisch onderwijs raken Nederlandse industrie

Het kabinet wil flink bezuinigen op het bèta-technische onderzoek en onderwijs. Dit zal de Nederlandse…

6 uur ago

Tata Steel voegt proefplatenstation toe aan warmbandwalserij

Tata Steel Nederland heeft een belangrijke stap gezet in de verbetering van haar staalproductie door…

9 uur ago

Meer dan 500.000 industriële robots verscheept in 2023

De groeiprognose voor de markt voor industriële robots op lange termijn blijft positief, met een…

10 uur ago

Vrouwenteam bij TTL Group

Het luchtvaartgecertificeerde familiebedrijf TTL Group onderscheid zich door een vrouwenteam, dat zich op beurzen, volledig…

3 dagen ago