Actueel

Tweede generatie AGV’s moet inspelen op actuele uitdagingen

Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer op hun terrein. 

Tags:
Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland, Edwin Willems, Senior Vice President VDL Groep en Karel Smits, business unit manager bij VDL Automated Vehicles ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst op de Hannover Messe. (Foto: VDL Groep)

VDL bouwt al jaren AGV’s voor toepassing in havengebieden. Sinds 2017 richt het bedrijf zich ook op kleinere AGV’s voor industriële bedrijven met zogeheten ‘gemengd verkeer’ op hun plant. Deze hybride vorm van geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd vervoer wordt in de Europese markt steeds relevanter, vanwege de vele toepassingsmogelijkheden.

Met de tweede generatie AGV’s spelen VDL en Siemens in op actuele uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs is daar één van. De beschikbare chauffeurs kunnen meer de ‘outbound’ transporten uitvoeren, terwijl een automatisch voertuig – met een beschikbaarheid van 95% – de ritten op het terrein kan uitvoeren. Ook helpt het elektrisch vervoer bedrijven om hun energiedoelstellingen makkelijker te behalen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook het aantal schades ligt lager, zo concludeerden de bedrijven uit eerdere pilots.

Siemens: van aandrijving naar digital twins

Siemens zorgt voor de aandrijving, automatisering en digitalisering, van de elektromotoren tot en met de visualisatiesoftware. De software bestaat uit geteste, gecertificeerde bouwstenen die kan worden ingezet voor diverse functionaliteiten in het voertuig. Het bedrijf levert ook de beveiligingsoplossingen.

Het systeem wordt eerst opgebouwd in een virtuele omgeving, een digital twin, waarin het logistieke proces wordt gesimuleerd. Zo kunnen in de omgeving rondlopende mensen worden gesimuleerd, kan de snelheid van het voertuig worden opgevoerd om een bepaalde performance te halen of worden laadpalen toegevoegd.

Tags:
De redactie

Recent Posts

Moeizame start van het jaar voor Duitse machinebouwers

De Duitse machinebouwindustrie heeft in het eerste kwartaal van 2024 24 procent minder orders ontvangen…

1 dag ago

Constructiebedrijf De Vries moderniseert met nieuwe buislasermachine

Het Eindhovense bedrijf De Vries Constructie & Lasertechniek heeft een nieuwste aanwinst: de buislasermachine Adige…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Ziek of toch niet?

Eens deed mijn HR-directeur de uitspraak: 'Ziek zijn overkomt je, maar verzuim is een keuze.' …

2 dagen ago

Nieuwe markten voor afgedankte machines: welke sectoren profiteren van het wegvallen van transmissies in elektrische auto’s

De mobiliteitstransitie en de daarmee verbonden herinrichting van productiefaciliteiten van autofabrikanten is momenteel in volle…

2 dagen ago

Ook in Limburg 2e stakingsronde

De estafettestakingen in de Metaal en Techniek (ook wel kleinmetaal) houden aan. Maandag 3 juni…

3 dagen ago

Helft bouwbedrijven zet onervaren krachten in

De bouwsector wordt geconfronteerd met verschillende uitdagingen. De aanhoudende personeelstekorten is een van de meest…

3 dagen ago