Categories: Actueel

TU/e-team presenteert eerste ‘biobased’ auto ter wereld

Eerlijk is eerlijk: helemaal biobased is Lina nog niet. Want hoewel al juichend wordt gesproken over ‘een auto van planten’, zijn de glas- en carbonvezels in het composiet voor het chassis weliswaar vervangen door vlas, maar dat wordt geïmpregneerd met polypropyleen. “We hebben helaas nog geen biobased hars en harder kunnen vinden die een voldoende sterk composiet opleverden,” lichtte Quinten Oostvogel toe na de onthulling van de auto, “maar we gaan er vanuit dat dat in de toekomst wel komt”.


Het chassis wordt gebouwd van sandwichpanelen die bestaan uit twee buitenplaten van bovenstaand composiet en een biologisch PLA kern, uit suikerbieten. Kern en composiet worden met een chemische toplijm (de nieuwste vinding van 3M) met elkaar verbonden. De carrosserie wordt gemaakt van vlasmatten, ook weer met een chemische hars en harder. Het interieur is aangekleed met vlasvezel tapes. Het eerste dashboard is nog van MDF maar het team werkt aan een bioschuim vervanger.

Lichte materialen > veel CO2

TU/ecomotive besloot twee jaar geleden om een biocomposiet auto te gaan maken, omdat ‘traditionele’ lichte materialen zoals aluminium en carbon, enorm veel energie vreten in de productiefase. Daardoor is een derde van de CO2 die een middenklasse auto in zijn levenscyclus produceert, tegenwoordig al uitgestoten voordat er ook maar een meter is gereden. Voor jeeps en SUV’s is dit zelfs ongeveer de helft.

Extreem zuinig

‘Wij wilden een auto maken die niet alleen zuinig rijdt, maar die ook energiezuinig kan worden vervaardigd’, zegt Noud van de Gevel. Met dat idee startte een geweldige zoektocht, die het 22 man sterkte team heel Europa door heeft gevoerd – en die uiteindelijk een zeer bijzondere auto heeft opgeleverd. De vierpersoons stadsauto rijdt niet alleen extreem zuinig (200 kilometer op het elektriciteits-equivalent van een liter benzine), maar is ook nog deels gemaakt van plantaardige materialen. ‘Volledig elektrisch en ontworpen voor de toekomst’, vinden Oostvogel en Van den Gevel tevreden.

Kenteken en Shell Marathon

Het team gaat nu naar de RDW, om te kijken of het een kenteken kan krijgen. Pas dan kan de Lina zich op de openbare weg meten met andere straat-legale auto’s. Het daarop volgende doel is de Shell Eco-marathon (25 tot en met 28 mei in Londen).  

De redactie

Recent Posts

Hoe realiseer je een digitale fabriek?

FME organiseert in samenwerking met KPN, Cordis Automation en Fectar op 19 juni een workshop…

9 uur ago

Vakbonden schalen op naar landelijke, tweedaagse staking

Na 21 regionale stakingen schalen de vakbonden nu op naar een landelijke staking in de…

10 uur ago

Bezuinigingen op bèta-technisch onderwijs raken Nederlandse industrie

Het kabinet wil flink bezuinigen op het bèta-technische onderzoek en onderwijs. Dit zal de Nederlandse…

11 uur ago

Tata Steel voegt proefplatenstation toe aan warmbandwalserij

Tata Steel Nederland heeft een belangrijke stap gezet in de verbetering van haar staalproductie door…

14 uur ago

Meer dan 500.000 industriële robots verscheept in 2023

De groeiprognose voor de markt voor industriële robots op lange termijn blijft positief, met een…

15 uur ago

Vrouwenteam bij TTL Group

Het luchtvaartgecertificeerde familiebedrijf TTL Group onderscheid zich door een vrouwenteam, dat zich op beurzen, volledig…

4 dagen ago