Categories: Actueel

Mercon nadert voltooiing Breukelerbrug

Het Kargo-project loopt al drie jaar: er worden acht stalen boogbruggen door Rijkswaterstaat vervangen en gerenoveerd. De Breukelerbrug is de laatste en wordt nu in de werkplaats gemonteerd en geschilderd om op 18 augustus te worden geplaatst.


De leerlingen kregen inzage in de productie, lastechnieken en het transport van de boogbrug. Michelle, één van de twee meisjes in de groep, heeft voor techniek gekozen. Vooral interieurontwerp spreekt haar aan. Martijn heeft gekozen voor autotechniek: ‘Ik houd het bij auto’s, maar heel leuk om dit te zien.’

Lasproces

Gerard Nederveen, hoofd fabricage van Mercon, legt de technieken uit aan de leerlingen. Voor Vraag en Aanbod gaat hij iets dieper in op de techniek van het lassen: ‘Voor het lassen van de brug wordt zowel het SAW lasproces (Submerged Arc Welding) als het FCAW lasproces (Flux Cored Arc Welding) gebruikt.’ Het brugdek bestaat uit een stalen rijdek voorzien van gesloten trogvormige verstijvingen. Voor het lassen van de dekplaat is gekozen voor het SAW lasproces, oftewel het onder poederdek lassen. Voor het lassen van de verbinding tussen de trog en de dekplaat wordt gebruik gemaakt van een lasmachine met twee laskoppen, uitgerust met het SAW, twin-arc lasproces.

Gesegmenteerde boog

 De boogconstructie is een gesegmenteerde boog, bestaande uit samengestelde vierkante kokerliggers. Door deze manier van bouwen lijkt de brug een ronde boog te hebben. Hier wordt het SAW lasproces gebruikt. Bij het lassen van de brugconstructie worden zowel de SAW als FCAW lastechnieken ingezet. Hier worden zowel rutiel- als metaalgevulde draden gebruikt. Het FCAW lasproces combineert de voordelen van elektrodelassen met de hoge productiviteit van een half- of geheel geautomatiseerd proces, vanwege het continu kunnen toevoeren van de gevulde draad. In vergelijking met een conventionele vaste elektrode zorgt de flux voor een slakafscherming en verhoogde productiviteit.

Europese kampioenen

‘Wij hebben bij Mercon een interne opleiding van twee jaar, voordat een nieuwe medewerker in de praktijk aan constructies mag lassen. Veiligheid en kwaliteit staan bovenaan’, vertelt Nederveen. ‘Als je van school komt begint het leerproces pas in de praktijk. Je moet niet alleen de techniek in de vingers krijgen, maar ook ervaring krijgen. Door onze opleiding hebben we een aantal Nederlandse en Europese laskampioenen in het bedrijf.’

 

Evert Bruinekool

Recent Posts

Subsidie voor verminderen CO2-uitstoot Nederlandse industrie

Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…

3 dagen ago

Eerste genomineerden OOM Award 2024 bekend

De eerste genomineerde bedrijven voor de OOM Award 2024 zijn bekend: Holland-Utrecht (Montfoort), Nijborg Staal…

3 dagen ago

Maakindustrie Expo organiseert Hackathon

Evenementenhal Hardenberg transformeert in een dynamische hub voor innovatie en technologie tijdens de Maakindustrie Expo…

3 dagen ago

Nevi PMI eindelijk weer positief

De PMI-gegevens voor april toonden voor het eerst in twintig maanden een verbetering van de…

3 dagen ago

’10x klaar voor Industry 4.0′ start derde editie

Digitalisering is cruciaal voor het concurrentievermogen van MKB-maakbedrijven. Daarom maken Produmize en TNO nu alvast…

4 dagen ago

Vakbonden sturen kabinet ultimatum over verbetering vroegpensioen bij zwaar werk

Vakbonden FNV, CNV en VCP geven minister Schouten (Pensioenen) een ultimatum. Het ministerie moet snel…

4 dagen ago