Categories: Actueel

MCB Nederland verhoogt zijn service in jubileumjaar

Onze klanten willen naast een goed product, vooral kortere levertijden, een grotere diversiteit en betrouwbaarheid’, weet Spikmans. ‘Daarnaast wil de klant een onestopshop, zodat hij in één handeling zowel staal, rvs, aluminium, plat als langgoed kan bestellen. Daarnaast verlangt een groot deel van ons klantenbestand levering binnen 24 uur. Nu leveren we bestellingen tot één uur ‘s middags gedaan, de volgende dag. Ongeveer 70 procent van onze klanten maakt daar gebruik van. Dat zijn de jobbers. Die willen snellere leveringen. Dat is ook de reden waarom we dit jaar hebben besloten een nieuw geautomatiseerd langgoedmagazijn te bouwen, voor roestvaststaal en aluminium.’ Later zal de metaalgroothandel beslissen over de bouw van een geautomatiseerd magazijn voor stalen producten.

Februari 2017

In mei is de eerste paal van het langgoedmagazijn de grond in geslagen en medio juli stond het gebouw van 120 meter lang, 22 meter breed en 16 meter hoog overeind. Het duurt nog tot februari 2017 voordat het gebouw wordt opgeleverd, inclusief de 4.000 cassettes, de handlingrobots van Fehr en zaagmachines voor het op lengte zagen van het langgoed. Spikmans: ‘En dan kunnen we lange rvs- en aluminium producten, die voor vijf uur ‘s middags zijn besteld, de volgende dag leveren.’

EDI

‘Door onderzoek weten we dat de kosten voor de jobbers voor 50 procent in de overhead zit. De rest van de kostenstructuur zit in arbeid (10 procent) en materiaal (40 procent). Wij kunnen ze helpen met de kosten voor overhead omlaag te brengen. Hoe we dat doen’, stelde Spikmans voor ons de vraag. ‘Dat doen we door de klant EDI aan te bieden. Met EDI – of electronic data interchange, wat zoveel betekent als uitwisseling van data – heeft de klant de optie om zijn ERP-pakket aan de onze te koppelen waardoor hij directe toegang heeft tot onze databases met alle gegevens over metalen, voorraden en de voor hem geldende prijzen en bijbehorende (staffel)kortingen. Dat betekent dat de klant direct kan beschikken over prijscalculaties, offertes, bestellingen en levertijden.’

Naast een forse kostenreductie is het grote voordeel dat alle processen geautomatiseerd zijn waardoor er minder fouten zullen optreden. MCB heeft afspraken gemaakt met Ridder, Bemet (Plan-de-Campagne), ISAH en MKG over hun ERP-pakketten. Ongeveer 90 procent van

MCB’s­ klanten maakt gebruik van een van die ERP-pakketten. Voor de koppeling met andere ERP-pakketten werkt de metaalgroothandel met speciale brokers. Spikmans merkt nog op dat klanten zonder ERP-pakket natuurlijk zoals gebruikelijk kunnen bestellen via telefoon, fax of e-mail. ‘EDI is een extra service voor de klant.’

 

Lees het gehele interview in de krant van deze week (37) 

 

 

 

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Productie industrie blijft verder krimpen

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in maart 6,0 procent lager dan in…

5 dagen ago

Maakindustrie Expo: Gratis advies van Maakdokters

Tijdens de beurs Maakindustrie Expo in Hardenberg biedt Vraag & Aanbod in samenwerking met de…

6 dagen ago

2,5 miljoen euro voor circulaire ontwikkelingen binnen de maakindustrie

De nieuwe subsidieronde van de Kennis- en Innovatieagenda Circulaire Economie is vanaf 7 mei geopend…

6 dagen ago

Personeelstekorten zetten werkgevers onder financiële druk

Om het hoofd te bieden aan de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, zetten werkgevers een…

6 dagen ago

Plaatbewerker lanceert eigen magazine

WBM Staalservice heeft een magazine uitgebracht: Leer! Het magazine geeft een beeld van wat WBM…

7 dagen ago

Column Joachim Driessen: Politieke rampspoed

De kabinetsformatie is al een tijdje onderweg, maar de poging een rechts kabinet te vormen,…

7 dagen ago